Aalborg Stift indgår treårigt samarbejde med Grøn Kirke

"Vi håber at mindst 30 kirker er grønne i Aalborg Stift om tre år," udtaler stiftsrådsformand Einar Haugaard Thomsen til P4. Stiftet har indgået et treårigt samarbejde med Grøn Kirke om at gøre stiftet mere grønt.

I Aalborg Stift er der i dag kun 3 folkekirker, der er grønne. Det skal der gøres noget ved, og stiftsrådet har sagt ja til at samarbejde med Grøn Kirke om at få flere kirker til at blive grønne. Samarbejdet vil løbe over tre år fra 2013-2015.

Grøn Kirke har gode erfaringer med stiftssamarbejde. Roskilde Stift samarbejdede med Grøn Kirke fra 2011-2012 og det kom der 26 nye grønne kirker ud af. Der er også etableret provsti-samarbejde mellem 6 provstier, som udveksler erfaringer og implementerer forskellige initiativer på provstiniveau.

Samarbejdet med Aalborg Stift sker i lidt mindre skala end i Roskilde, men der er store forhåbninger om at det kan bære stor frugt alligevel.

"Jeg glæder mig meget til samarbejdet," udtaler Hanna Smidt, koordinator for Grøn Kirke. "Dét at kirkerne får flere oplysninger om hvordan man bliver Grøn Kirke - og får det med opbakning fra stiftet - har vist sig at have stor betydning for at kirker rent faktisk kommer i gang med at gennemgå tjeklisten. Det er forholdsvist nemt at blive Grøn Kirke og mange kirker bliver overraskede, når de først kommer i gang."

Et nyt stiftsråd træder til i slutningen af året og samarbejdet skal i stor stil ske med dem. Så arbejdet kommer rigtigt i gang i starten af 2014.

Tagget