Aktivitet: Halmfigurer, guirlander og kranse

Lav smukke halmfigurer og en halmguirlande med stor symbolik i høst-tiden
- en skabelsestidsaktivitet du kan lave med børn (f.eks. minikonfirmander)

Se vedhæftede fil for illustrationer og billeder

Korn, strå og halm

Korn, strå og halm er fremragende materialer i skabelsestiden. Det rummer mange anvendelsesmuligheder, og det går lige ind hos minkonfirmanderne – og mange af os andre. De hele strå med aks er både smukke og symbolske på flere måder. De kan både signalere ”alle gode gaver” og det livets brød, som Jesus i sidste ende er. At få børnene til at arbejde med disse gode gaver, er at vise dem at de også er med-skabere.

Krans

”Vi skaber med det skabte

Halmfigurer

Få børnene til at lave forskellige figurer med stor symbolik: menneskefigur (hvert barn laver sig selv), engel, kors, stjerne, sol, jordklode. Og måske har børnene også deres egne ideer. Brug blødt halm - og ikke strå med aks på, det er nemmere for børnene at arbejde med. Brug noget stærkt garn at binde dem sammen med. Flet evt. mos, blade, kviste uld med ind i figurerne. Figurerne kan udstilles på en kæmpeguirlande (se nedenfor). Fletter I ikke en guirlande, kan figurerne fastgøres til en snor, f. eks. halmbindegarn hele vejen rundt om kirke eller udstilles på anden vis i kirken.

En kæmpelang guirlande

Prøv at flette en kæmpelang guirlande, som kan nå hele vejen rundt om kirken (se tegning). Det er flot og imponerende både i børne- og voksenøjne. Brug guirlanden som indgang, omdrejningspunkt eller bare et element i skabelsesgudstjenesten – som selvfølgelig også kan være en høstgudstjeneste. De flettede/bundne halmfigurere kan evt. fastgøres til guirlanden.

- med stor symbolsk betydning

Guirlanden kan tillægges mange gode betydninger. Den kan holde sammen på kirken, og den kan være ”den røde tråd”, som knytter kirkens indre sammen med livet udenfor (gennem døren eller et vindue, der kan åbnes), eller den kan være den røde tråd gennem livet. Eller en slags navlestreng til livet på denne klode.

Sådan laver du guirlanden

- Guirlanden kan laves af strå. Jo længere strå man kan få fat i, desto bedre. De længste er økologiske. Spelt er længst. Skaf dem så lokalt som muligt.

- ”Fletningen” er simpelthen en fletning. Måden at undgå at den falder fra hinanden er at flette halmbindegarn eller andet stærkt garn med ind i fletningen. Hvis man vil, kan man også vikle halmbindegarn rundt langs fletningen.

- For at hænge guirlanden op om kirken sættes den på pinde (se billedet), som (hvor det er muligt) stikkes lidt ned i jorden hele vejen rundt om kirken. Pindene skal være godt en meter høje. De kan være som på billedet, nogle man kan købe billigt i et byggemarked.

- Nu hænges guirlanden rundt op kirken. Hvis børnene har lavet halmfigurer, kan de hænges på guirlanden.

Andre ideer

- Hvis man ikke vil lave fletningen, kan man også blot binde en snor mellem pindene, hvorpå man fastgør de korndukker, børnene har lavet.

- På jorden mellem pindene kan man lægge andre skabelsesting: kurve med frugter, blomster i vand. Mellem nogle af pindene kan trækkes snore/tynd ståltråd med æbler eller bær - fx hyben. Børnenes kan også selv have ideer.

- Slip fantasien løs – det handler om at få skabelsestiden symboliseret gennem ting og sager, som børnene laver, og som minder om, at når vi gør vores bedste, er vi skaberens medskabere – eller små medhjælpere.

-Udarbejdet af Martin Ishøy og Anne Sonne Pedersen 2013

Tagget , , ,