Alterblomsterlaug i Haslev Kirke

Haslev Kirke har et blomsterlaug, som skiftes til at lave alterbuketten til om søndagen. Eller hver anden søndag her i starten. For det er et nyt laugt og det skal være en god og realistisk opgave at være frivillig i kirkens forskellige laug. Læs her om blomsterlauget og dets aktiviteteter og overvejelser.

Tekst og fotos: Allan Juel Jensen, Haslev Kirke og medlem af Grøn Kirke-Gruppen i Danske Kirkers Råd

I Haslev kirke har vi mange laug, især under Grøn Kirke-udvalget. Det starter altid med, at en i menigheden får en ide, finder en tovholder, som finder nogle frivillige efter princippet ”det skal være let at komme ind og det skal være let at komme ud! ” Og sådan også med blomsterlauget.

Blød opstart

Ti damer har aftalt, at de vil lave blomsterdekorationer til alteret. I starten er det kun hver anden uge, de andre uger sørger kirketjenerne stadig for blomster, men meningen er, at når der kommer nok damer i lauget vil man lave hver uge og også borddekorationer til diverse møder i kirkehuset. Møder er der mange af i løbet af en uge, så der skal ca. 24 bordvaser til.

Selvforsynende med blomster fra kirkegården

Til så mange aktiviteter skal der mange blomster til og vores kirkegårdsgartnere har derfor lavet flere staudebede på kirkegården og rundt om kirkehuset. De er anlagt så der er noget at klippe af hele sommeren og langt hen på efteråret. Endnu er de nye – de største fra i år – men vi forventer sagtens at kunne holde kirken og kirkehus smukt med blomster.

Kreativitet og sund fornuft

Samtidig er der åbnet op for kreative ideer så som en enkelt dekoration på altret i stedet for 2 ens i hver side – at man kan bruge en enkelt dekorativ gren sammen med få blomster og når der er ikke noget at hente udenfor at man så går til den lokale blomsterhandler og køber blomster der ikke er fløjet hertil fra sydafrikanske lande men som kommer fra eks. Holland eller Danmark!

Vi synes selv at vi har fået flottere blomsterdekorationer, fordi der er nogen som give hvad de kan og mange bliver ansvarlige for den enkelte søndagsgudstjeneste.

Foto: Allan Juel Jensen

Fotos: Allan Juel Jensen

Mere inspirationtil et bæredygtigt alterbord

Grøn Kirke har udgivet et gratis hæfte til inspiration for kirker, der gerne vil tænke bæredygtighed ind på alterbordet og med i kirkens pynt.

Det kan læses online eller bestilles gratis fra gronkirke@gronkirke.dk (man betaler porto og administration)