Asminderød Kirke er ny grøn kirke

Asminderød Kirke i Fredensborg Provsti er nu blevet grøn kirke. Processen med at gøre kirken til grøn kirke har indbefattet en drøftelse i menighedsrådet. Derefter blev der nedsat en initiativgruppe bestående af præsten, graveren, kordegnen og kirketjeneren, således at de har stort set alle medarbejdergrupper repræsenteret samt menighedsrådet.

Menighedsrådet har løbende været adviseret, og de har aftalt at have grøn kirke som et fast punkt på dagsorden én gang om året og to gange i initiativgruppen.

Det sjoveste i hele processen har været medarbejdernes engagement og deres egen erkendelse af, at de allerede kunne indfri størstedelen af punkterne på tjeklisten – og de har stadig lyst til at kunne krydse flere af. Indtil videre kan de i Asminderød kirke sætte kryds ved 35 ud af 48 punkter.

Nogle af de ting, som de fortsat vil arbejde på, er eksempelvis udskiftning af kirkens fyr, brug af anden belysning og nye miljøtiltag på kirkens jorder.

Med Asminderød Kirke er der nu 14 grønne kirker i Helsingør Stift.

Februar 2019

Tagget , ,