At plante et træ er en fredelig handling

Verdens Ende er en smuk plads, der ligger med udsigt ud over Isefjorden med blik mod Holbæk, Orø og Tuse næs. Her blev der holdt morgenandagt ved sognepræst Mikkel Højholt - og der blev plantet et træ.

En fredelig handling

At plante træer har en positiv effekt på naturen, men ikke bare det. I forbindelse med at træet blev plantet, sagde sognepræst Mikkel Højholt, at en træplantning er en “fredelig handling”, der hylder den verden Gud har skabt. Følgende er uddrag af hans andagt.

Håb på trods

"Det fortælles at Martin Luther blev spurgt, hvad han ville gøre, hvis verden gik under i morgen, og at han kom med følgende svar: Jeg ville gå ud og plante et træ. Svaret er jo enormt smukt og samtidigt lidt pudsigt. For: når man planter et træ, så er det en handling med langt tidsperspektiv. Vi snakker ti-tyve år måske. Hvorfor plante noget i en verden, der ender i morgen?

Vi planter træer, fordi vi kan

Jeg tror, at tanken bag Luthers svar er, at den helt almindelige handling i sig selv er god at gøre, uanset hvor meget fremtid vi har. Og at plante et træ er en rigtig god ting. Det er en fredelig ting. Det er en handling, som er med til at hylde den verden, som Gud har skabt, og som altid har stået under hans omsorg. Og hvor det hverken er din eller min opgave at dømme verden eller gøre en ende på denne verden, så er det derimod vores opgave at passe godt på denne verden. Gud må så tage sig af det, der hører til hans opgaver og er i hans magt. Gud har alene magten og visdommen til at holde dom over verden og ende den. Vi har en anden magt: Vi kan plante træer.

Det at plante et træ er at handle i tro

Tro på, at det er godt i sig selv. For så længe verden har mulighed for at der kan gro træer, ja så skal der da i Jesu navn også plantes træer.

Tro på, at selv det allerseneste plantede træ også har sin plads og ret i verden.

Tro på, at Gud selv gør sit til, at dette lille nyplantede træ kan vokse og gro.

Vi lever i en tid, hvor der virkelig er massive dommedagsprofetier: global opvarmning, voldsomt vejr, plastik i verdenshavene, der tilsammen fylder lige så meget som Australien. Der er terror, krig og magtkampe. Der er sult og flygtninge og nød. Det virker som om, vi er ved at splitte planeten ad.

I denne verden skal vi plante et træ

Det kan virke helt ligegyldigt. Det kan virke flippet og langhåret. Det kan virke som en flugt. Men det er det ikke. Det er tro. Tro på, at verden dermed er blevet lidt rigere, lidt mere fredelig, lidt mindre ødelagt. Tro på, at Gud kan bruge hvert eneste træ på sin egen måde. Tro på, at verden altid vil være værd at plante træer i, helt ind til verdens ende.

Et træ ved verdens ende

Jeg har købt et lille træ, som vi planter her – helt uden autorisation. Bare som et fredeligt oprør mod alt, der bryder ned. Her lige ved verdens ende vil TRO-festivalens lille tempeltræ gro. Kun Gud ved hvor længe. Vi tror, at det er det værd. Og når vi så om lidt vender ryggen til verdens ende, og vi går tilbage til verden og livet, så husk, at der står et træ ved verdens ende, der er plantet i tro. Tro på den Gud, som Jesus fortæller om. Og vi skal huske på, at vi hører lige så meget til verden, som træerne gør. Ja, faktisk er træerne rigtig gode billeder på, hvad tro er: At være dybt plantet i jorden. Leve af jorden. Leve på jorden. Være en del af jordens kredsløb – og dog alligevel strække sig opad og udad, at gro ud imod lyset og at vokse mod solen. Solen, som vi aldrig kan nå, men som så nådigt når os hver eneste lysende dag, helt indtil verdens ende. Når træet er plantet må vi ønske alle Guds velsignelser over det og over os alle.

Velsignelse

Det ønske kunne lyde sådan her:

Måtte solen, jorden, regnen og vinden styrke dig og samle sig i dig som en stille uudtalt jubel over Guds gode verden.

Måtte dine rødder gå dybt i jorden og dine grene strække sig mod himlen.

Måtte du finde rigeligt med vand og plads til at vokse.

Måtte du rense luften med din grønne lunge og velsigne vandet med dine rødder.

Måtte du give mennesker glæde.

Måtte du holde håbet grønt, give troen grene at klatre i og give kærligheden vækst.

Måtte Gud gøre dig til at tegn blandt mange på hans kærlighed.

Måtte vi leve med dig under Guds kærligheds magt.

Amen.

Om Plant Håb kampagnen

Grøn Kirke, Danmission og Folkekirkens Nødhjælp, opfordrer alle kirker og trossamfund til at plante træer lokalt og ude i verden i jubilæumsåret for Reformationen. Ved at plante træer, er vi med til at sætte synlige og varige håbstegn.
Læs hvordan I kan være med til at plante håb her

print
Tagget