Balle Kirke

"Vi har i flere år haft fokus både på energiforbrug (bl.a. varmestyring i vores gamle kirke), grønne gudstjenester og grønne tanker i vores kirkeblad. Da der jo drikkes megen kaffe i kirken, har vi i mange år brugt økologisk fair trade kaffe, og vi har også deltaget i Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling i 10 år.

Når det har taget os nogle år at træffe beslutningen om at være grøn kirke, er det bl.a. fordi vi i menighedsrådet har været helt enige om at Grøn Kirke skal indgå i sognets liv på linje med vore andre initiativer. Det grønne skal ikke overskygge alt andet, men være en naturlig del af sognets liv. Nu har vi fået formuleret en vision for Balle Sogn, hvor Grøn Kirke er en af vore målsætninger. I skrivende stund opfylder vi ​mindst 28 af de 48 punkter. Og vi arbejder videre.

Visionsprocessen har vi i menighedsrådet gennemført (og vi fortsætter) sammen med de ansatte, så alle er på niveau både i forhold til ejerskab og forståelse af de grønne forbedringer. Vi kan alle sammen sige, at det er VORES forbedringer.

Vi har for nylig fået sognegård og præsteboliger energimærket og vore to kirker energigennemgået. Alt af Energitjenesten. På grund af kommunal tilslutningspligt er det ikke ligetil at få jordvarme i sognegården, men det ville ellers være en god ide. Så vi er i tænketank med solceller m.m.

Grøn Kirke er jordforbindelse. Vi skal både bruge rødder og vinger.

Kontaktperson: Ellen Skamris Jeppesen

Læs mere om kirken her