Danske Kirkers Råd med på Folkemødet 2019

​Igen i år er Danske Kirkers Råd med på Folkemødet på Bornholm. I år er Verdensmålene overskriften for hele Folkemødet. Derfor åbner Danske Kirkers Råd det økumeniske telt Mellem Himmel & Jord med to spændende debatter. Den første om Kirken og verdensmålene og den anden om Klimakrisen, håb og handling med fokus på Verdensmål 13. Således fortsætter vi det fokus vi også har på Himmelske Dage på Heden, hvor vi står for Verdensmålscafeen med en række andre kirkelige organisationer. Folkemødet afholdes 13-16 juni 2019. Vi ses i teltet Mellem Himmel & Jord på Kæmpestranden plads J37.

Torsdag 13:30 - 14:30
Kirken og Verdensmålene
J37 - Mellem Himmel & Jord

Hvad har kirke og verdensmål at gøre med hinanden? Kan kirken bidrage til at nå i mål inden 2030?

​Verdensmålene er den fælles overskrift for Folkemødet 2019. Men hvad har kirke og Verdensmålene at gøre med hinanden? Er det kirkens opgave at løfte verdensmålene og være med til at sikre, at vi kommer i mål inden 2030? Hvad er det overhovedet for en kirke, vi taler om? Er det den lokale sognekirke eller det globale fællesskab af kristne? Er der sådan et fællesskab, der kan løfte opgaven? Har kirken og de kirkelige organisationer en særlig rolle at spille i forhold til verdensmålene? Det er nogle af de spørgsmål, vi rejser, når kirkelige og politiske repræsentanter mødes til en samtale om kirken og verdensmålene.
Deltagere:

• Pia Risør Bjerre, FN-ungdomsdelegeret 2019, De Grønne Pigespejdere
  • Daniel Nørgaard, Præst, Den Katolske Kirke
  • Birthe Juel Christensen, Præst, Folkekirkens Nødhjælp og Grøn Kirke
  • Karen Klint, Formand for Kirkeudvalget, Socialdemokratiet
  • Christian Langballe, Kirkeordfører, Dansk Folkeparti
  • Ordstyrer: Thomas Ravn-Pedersen, Direktør, Verdens Bedste Nyheder

Torsdag 14:45 - 15:45
Klimakrise, håb og handling
J37 - Mellem Himmel & Jord

Hvordan bevarer vi håbet i klimakrisen, hvor meget virker håbløst? Hvor skal motivationen komme fra?

• Danske Kirkers Råd har gennem mange år ved sin kampagne Grøn Kirke arbejdet for at engagere kirker til at tage ansvar og til at engagere sig i klimaspørgsmålet både gennem praktiske tiltag og gennem gudstjenester mm. Læs mere på www.gronkirke.dk . Hvordan bevarer vi håbet i klimakrisen, hvor så meget virker håbløst? Hvorfra skal vores motivation til handling komme fra? Hvad betyder håbet for vores handlinger – og hvad kan vi overhovedet gøre? Er det den enkeltes, politikernes, kirkens, fællesskabets ansvar at kæmpe for klimaet? Vær med til en spændende samtale om tro, etik, håb og handling i skyggen af den globale klimakrise. Samtalen tager udgangspunkt i Verdensmål 13 om klimaindsats.Samtalen finder sted i vores telt Mellem Himmel & Jord, som vi har stået for hvert år på Folkemødet siden 2011 sammen med en række andre kirkelige organisationer. Vores økonomi er meget begrænset.

Deltagere
    Mickey Gjerris, Bioetiker. Ph.D. Lektor i Bioetik, Københavns Universitet
  • Birgitte Qvist-Sørensen, Formand for Act Alliance, Act Alliance og generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
  • Tonny Jacobsen, Formand, Frikirkenet