Danske trossamfund i fælles klima-front

De fire største trossamfund i Danmark blev sat stævne i Politikens Hus 7. marts, i et arrangement lavet af Det Økologiske Råd, Folkekirkens Nødhjælp og Politiken Live. Der skulle tales om, hvordan religionerne kan hjælpe med at beskytte kloden mod menneskeskabte klimaforandringer. Artikel fra Det økologiske Råd

Det blev en eftermiddag med masser af dialog og snak om klima og der var bred enighed blandt de fire trossamfund om, at religionerne bør spille en stor rolle i klimakampen ligesom der blev lagt op til samarbejde – og en lille rask konkurrence - religionerne imellem.

Imam Abdul Wahid Pedersen ville gerne lære af folkekirkens Grøn Kirke-koncept, der søger at inspirere individer, menigheder, kirker og kirkelige organisationer til at indarbejde miljø og klima som en naturlig del af deres tænkning og praksis. Overrabbiner Jair Melchior opfordrede samtidig til, at trossamfundene også skulle søge ud over samarbejdet og konkurrere på, hvem der er de mest grønne i form af grøn drift af deres lokaler m.v.

Biskop Peter Fischer Møller fra Roskilde og pastor Daniel Nørgaard fra den katolske kirke repræsenterede de to andre trossamfund.

Musikalske indslag blev leveret af Isam B. fra Outlandish samt digter og sanger Janne Mark.

Arrangementet blev dækket af flere medier, herunder flere DR-programmer (P1-morgen, Orientering samt Mennesker&tro) og Kristeligt Dagblad.

”Det var en dejlig oplevelse at høre repræsentanter for de fire trossamfund alle være lige opsatte på at gøre noget for kampen mod klimaforandringerne. De var meget enige og mente at trossamfundene kunne bidrage i retning af at ændre samfundets ensidige fokus på økonomisk vækst og materielle goder”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Artiklen er fra Det økologiske Råd

Foto: Ecocouncil.dk