Globale aftaler og lokalt engagement skal sætte en stopper for klimaforandringerne

Af: Mattias Söderberg

Der er grund til at have håb for forhandlingerne ved det næste klimatopmøde, som begynder mandag 7. november i Marokko. Folkekirkens Nødhjælps klimarådgiver, Mattias Söderberg, skriver om de globale aftaler og klimaforhandlingerne forud for mødet.

Klimadebatten plejer ikke at levere mange positive nyheder. Men de findes, og lige nu er der grund til at have håb. Klimatopmødet i Paris sidste år var en succes. Det leverede en aftale, som peger hen mod en mere positiv fremtid, hvor vi i fællesskab kan passe på skabelsen. Globale aftaler leverer dog kun resultater, hvis de følges op lokalt og nationalt. Det er derfor meget glædeligt at en lang række lande, inklusive Kina, USA og andre vigtige aktører, har taget aftalen til sig.

Paris-aftalen ratificeres 4. november

En FN-aftale skal ”ratificeres” af de enkelte lande for at træde i kraft. Det sker den 4. november, og dermed kan de flotte ord fra Paris begynde at omsættes til handling. Og handling betyder mange ting. Alle lande skal arbejde for en grøn omstilling, det vi sige at udslip af drivhusgasser reduceres til et minimum. Alle lande skal også forholde sig til klimaforandringernes effekter, og gøre hvad de kan for at tilpasse sig oversvømmelser, orkaner og tørke.

Forhandlinger om detaljerne

Den 7. november åbner et nyt klimatopmøde, denne gang i Marrakesh, i Marroko. Det er godt at landene har ratificeret Paris aftalen, men der mangler stadigvæk mange detaljer for hvordan det internationale samarbejde skal udfoldes. Og det er vigtigt. Selv om de konkrete aktiviteter skal ske på national og lokal niveau, så er der brug for internationalt samarbejde. Fattige lande har brug for støtte, iform af både penge, teknologier og viden, og alle lande har brug for enighed om hvordan internationale aftaler skal fungere i praksis.

Alle bidrager

FN forhandlinger kan tit føles langt væk, men forhandlingerne i Marrakesh har også betydning for os her hjemme i Danmark. Hvis de flotte klimamål skal nås, skal alle bidrage. Det betyder at vores danske politiker skal tage kloge, og ambitiøse beslutninger, for at sikre en grøn omstilling. Men det betyder også at vi, som enkelte personer, kirker og samfund, skal gå foran og vise at vi kan bidrage, og gøre en forskel.

Klimatopmødet varer fra 7.-18. november. Mattias Söderberg fra Folkekirkens Nødhjælp er med og fortæller fra COP22. Følg ham på twitter @Mattias_S

cop22 logo
Tagget , , , , ,