Grøn Kirke på Naturmødet

Naturmødet i Hirthals blev for fjerde gang afholdt i slutningen af Maj. Det er et årligt, nationalt folkemøde i og om natur.

Med 85 stande, mere end 300 debatter og aktiviteter og op mod 30.000 besøgende har årets Naturmøde været det største i mødets fireårige historie. Folkekirken havde en stand med fokus på GRØN KIRKE. På standen var der en stor planche med spørgsmål som ”Hvad er natur?”, ”Har mennesker en særlig natur?” og flere lignende spørgsmål til refleksion og overvejelse for dem, der kom forbi.

Der var ligeledes 3 refleksions-spørgsmål hver dag, hvor besøgende kunne give deres mening til kende ved at lægge forskelligt farvede kugler i en stor glasvase.
F.eks.: Hvorfor skal vi passe på naturen?
1. For Guds skyld – Skaberen har pålagt os at forvalte skabningen
2. For menneskets skyld – Ellers kan vi ikke overleve
3. For naturens skyld – naturen har en værdi i sig selv.
Med 56,1 % af stemmerne blev svarmulighed nr. 3 vinder, altså var der flest mennesker, som stemte, at de syntes, at vi skal passe på naturen for naturens skyld, fordi den har en værdi i sig selv.

Et andet spørgsmål var:
Hvilken rolle skal Folkekirken spille i klimakampen?
1. Hovedrolle – Folkekirken skal være blandt klimaforkæmpernes toneangivende stemmer
2. Birolle – Folkekirken skal bare være til stede
3. Ingen rolle – Folkekirken skal holde sig til de kirkelige handlinger og ikke blande sig i politik.
Med 42,9 % af stemmerne, syntes de fleste, at Folkekirken skal gå foran i klimakampen, dog tæt forfulgt af 33,2 % af folk, som syntes, at Folkekirken blot skal være til stede.

Disse spørgsmål med tilhørende afstemninger og meget andet gav alt sammen anledning til gode samtaler med alle, der kom forbi. I alt blev der stemt næsten 900 gange hen over de tre dage.

Der var også mulighed for at deltage i en quiz med 10 spørgsmål om forvalterskab og med fokus på Grøn Kirke. I alt deltog 150 i denne quiz.
Et af spørgsmålene var, hvor mange kirker, der i Danmark er med i netværket Grøn Kirke. Det var til stor og positiv overraskelse, når folk fandt ud af, at der er 211. Mange reaktioner var i stil med: ”Hold da op. Så mange! Flot!”

På kirkestanden var der også uddeling af kaffe og småkager, ligesom der også blev delt muleposer ud i stor stil med Folkekirkens logo og masser af æbler. Folkekirkens skole-kirketjeneste var ligeledes på standen. Mange skoleelever var på Naturmødet især fredag formiddag.

Tagget , , , , ,