Grøn Kirke skriver til den polske premierminister inden COP 19 i Polen

I brevet opfordrer bl.a. biskop Sofie Petersen af Grønland og biskop Peter Fischer-Møller i Roskilde Stift premierministeren til at huske verdens mest udsatte, når en klimaaftale skal forhandles.

Polen har formandskabet for det næste klimatopmøde, som finder sted i Warszawa d. 11.-22. november. Ved mødet skal verdens lande komme tættere på en bindende klimaaftale. Topmødet i Polen bliver afgørende, mener Mattias Söderberg, klimarådgiver i Folkekirkens Nødhjælp: ” Den globale temperatur stiger og enhver mulighed for at finde løsninger skal bruges. Det polske formandskab har derfor en vigtig opgave.”

Klima- og miljøgruppen i Danske Kirkers Råd mener, at det er vigtigt at minde Polens premierminister om de konsekvenser klimaforandringer har for de mest udsatte mennesker i verden. Klima- og miljøgruppen skriver bl.a. i brevet:

”Som præsident for COP 19 rækker dit ansvar længere end til dine egne borgere og landsmænd. Som lignelsen om den gode samaritaner minder os om, må vi ikke vende ryggen til, når vi ser nogen lide. I kirker rundt omkring i verden, fortæller mennesker os om, hvordan klimaforandringer påvirker deres samfund.(…) Religion giver os en moralsk forpligtelse til at handle.”

Kirken spiller en stor rolle i det polske samfund og kirken kan derfor også være en vigtig stemme i forhold til politik. Derfor giver det mening, at Klima- og miljøgruppen i Danske Kirkers Råd som en kirkelig stemme henvender sig til premierministeren. ”Som kirker og kirkelige organisationer i Danmark har vi både erfaringer fra klimatopmødet i Danmark i 2009, COP15, og de mange tragiske erfaringer fra vores søsterkirker rundt om i ulandene, hvor klimaforandringerne allerede i dag har stor effekt, ” siger Peter Fischer-Møller, som er én af underskriverne.

Læs brevet her

COP 19