Grøn Uge om taknemmelighed og håb

Grønne andagter, økologisk fredagsøl og klimavenligt indsamlingsprojekt. På Diakonissestiftelsen fejrede de kirkelige organisationer og Center for Kirke og Kultur Skabelsestid.

På Diakonissestiftelsen er vi så heldige at have vores egen kirke, Emmauskirken. Hver morgen kan man deltage i en kort morgenandagt i kirken.

Tema: taknemlighed og håb

I uge 36 fik andagterne et grønt tema: andagtsrummet blev pyntet med vindruer, hyben og grønkål, for at minde os om høsten, og overskriften for ugens andagter var taknemmelighed og håb.

- Taknemmelighed for høsten og for skaberværket, for alt det utrolige der er os givet.

- Og håb for skaberværket, at vi som mennesker må være med til at tage ansvar for at passe på det, ikke nedbryde det, og i sidste ende håbet om at Gud en dag vil genoprette hele skabningen.

Grønne liturgiske dele

Ugen igennem bad vi den samme vekselbøn ligesom salmen "Solen begynder at gløde" også var gennemgående.

Torsdag holdt vi en lidt længere andagt, med æblemeditation, sang "Usynlige" af Hans Anker Jørgensen og sluttede af med efterfølgende kaffe og samvær.

Fredag var vi en lille flok, der mødtes over en økologisk fredagsøl/sodavand.

I Grøn Uge støttede vi indsamlingsprojektet: Klima-intelligent landbrug i Himalaya: en innovativ grøn forretningsmodel for fødevaresikkerhed og fattigdomsbekæmpelse i lokalområder i Nepals bjerge, som drives af Mission Øst .

Forundring skaber glæde

Det har været godt, at samles omkring taknemmelighed og håb dagligt. At blive mindet om ikke at tage livet, og alle dets velsignelser for givet, det har givet stof til eftertanke.

Af: Maria Hellstrøm Pedersen