Grønne landsbykirker mødes på europæisk niveau

Danske kirker deltager for anden gang i en konference om bæredygtighed i kirker. 5 lande er med og næste møde er i Wittenberg fra 5.-9. september.

Landsbykirker fra Danmark, Sverige, Tyskland, Letland og Slovakiet er med i et bæredygtighedsprojekt som er støttet af EU midler. Projektet strækker sig over to år og deltagerne skal mødes i Wittenberg i begyndelsen af september.

Læringsprojekt

Projektet kaldes i EU sammenhæng et Grundtvig projekt, dvs. det er et læringsprojekt. Det henvender sig til kirker på landet og hensigten er, at folk i disse kirker skal lære om bæredygtighed og omsætte deres viden til praksis i deres respektive kirker og menigheder. Fra dansk side deltager 4 pastorater:

- Rise kirke ved Åbenrå, Haderslev stift

- Kirkerne på Ærø, Fyens stift

- Kvislemark, Fyrendal og Førslev på Vestsjælland, Roskilde stift

- Sæby og Gerskøj sogne i Lejre kommune, Roskilde stift

Fra de øvrige lande deltager ligeledes cirka fem kirker.

I løbet af projektet afholdes 3 internationale konferencer hvor repræsentanter for alle deltagerkirker mødes. Den første konference fandt sted i Tollarp i Sverige i november 2012. Den næste konference finder sted i Wittenberg, 5. – 9. september, og den sidste finder sted i Slovakiet, 22. -26. maj 2014.

Praktiske råd til hverdagen som landsbykirke

Vi står altså lige for at skulle til Wittenberg – en konference, der vil give deltagerkirkerne mange praktiske råd og tilgange til bæredygtighedstemaet. Hensigten er også at kirkerne bruger konferencen til at udveksle erfaringer, der er høstet siden konferencen i Sverige sidste år.

Af: Keld Balmer Hansen

Tagget ,