Grønnevang Kirke er ny grøn kirke

Grønnevang Kirke i Hillerød har arbejdet med tjeklisten og er nu blevet grøn kirke. Her fortæller de om deres oplevelse med processen.

Udfordringer
Det mest udfordrende ved tjeklisten er økologiske og lokale indkøb og affaldssortering. Vi sorterer allerede i glas, pap og papir, men nu er vi i gang med plastik, metal og bioaffald også. Det er ligeledes svært at øge budgettet på mad og indkøb pga. økologi, når man altid har været vandt til at spare, og fordi der til mange måltider og fester laves mad af frivillige. Dette håber vi at få vendt med tiden, når de frivillige opdager, at vi er grønne, og at de bliver informeret og undervist om vores ansvar for kloden.

Udearealer

At lade græsset gro vildt, uden at slå det, er også en hurdle, for mange synes ikke, at det ser pænt ud. Men vi starter på de arealer, der ikke er så synlige, og vi drømmer om en blomstereng til bier og insekter.

Energi
Vi er en ny kirke (10 år), velisoleret, tilknyttet fjernvarme osv., så på den front var det nemt at blive grøn.
Det kunne være ønskeligt med solceller på taget, men det afventer også afgørelse. Der er ligeledes potentiale i luft til luft varmepumpe.

Rengøring
Vi har en god og veluddannet kirketjener, der har sørget for, at alle rengøringsmidler er svane/ecolabel mærkede.

Menigheden
Vi oplever en stor opbakning fra menighedsrådet. Nu skal vi på en sjov måde have annonceret, at vi er blevet grøn kirke. Vi får det også publiceret både på hjemmesiden og i kirkebladet, og vi vil indrykke det i lokalavisen. Der er planlagt undervisning både for børn, juniorer, konfirmander og menigheden.

Med Grønnevang Kirke er der nu 11 grønne kirker i Helsingør Stift

Kontaktperson:Birgitte Sølvkjær