Hals Kirke er ny grøn kirke

Det seneste skud på stammen af grønne kirker i Aalborg stift er hals Kirke. I Hals Menighedsråd har de været ca. 2 år om processen med at blive grøn, få gennemgået tjeklisten og lave ændringer. Efter beslutningen i Menighedsrådet, har de fra kirken deltaget to gange i en ERFA-gruppe i Aalborg Nordre Provsti, ligesom deres graver har deltaget i to temadage i Folkekirkens Hus i Aalborg.

De største udfordring har været at finde økonomi til grønne omstillinger og investeringer såsom LED-pærer, genopladelige batteriet og andre ting.

Af egne initiativer har kirken tilstræbt sig på at bruge olielamper i steder for stearinlys, at bruge eldrevne køretøjer og værktøjer frem for benzindrevne, og sidst men ikke mindst har de indstalleret solceller på graverens redskabsskur. Desuden forsøger de fortrinsvis at bruge miljømærkede produkter til rengøring og vedligehold både indendørs og udendørs.

Med Hals Kirke er der nu 23 grønne kirker i Aalborg Stift

Kontaktperson: Søren Nordhald