Himmelske Dage i København

Af: Hanna Smidt

Grøn Kirke var med på Himmelske Dage med et flot telt fuldt af genbrugsmøbler og god plads til snak, kreativitet og inspiration til en grønnere hverdag.

Teltets indretning og program var fra arrangørernes side planlagt til at vise, at glæde, kreativitet og virkelyst er forbundet med en grøn livsstil. Og også at kirker kan tænke og handle med på den 'grønne bølge'.

Tema om genbrug

I et samarbejde med Kirkens Korshær, var Grøn Kirkes telt fyldt op af genbrugsmøbler, som var stillet flot op og som kunne købes i løbet af dagene. Tanken var at vise, at brugte ting har historie, patina og masser af brug i sig endnu til at skabe stemning derhjemme. En lækker brugt sofa og lænestol gav plads til samtaler, strikkepause og en god siddeplads til de forskellige arrangementer, koncerter og workshops i teltet.

Stemning, sjov og udfordring

Torsdag aften var der koncert med Ninna Milner og det bæredygtige orkester, som åbnede teltet med fuldt hus i flot solskin.

Om lørdagen var der genbrugsmodeshow med Master Fatman. Her blev tøj fra Kirkens Korshær på fornøjelig vis fremvist som eksempel på, at brugt tøj sagtens kan være flot og moderigtigt.

Naomi Kleins film "Intet bliver som før" blev vist i Cafe Nutid og satte gang i tankerne om verdens tilstand og hvad der skal til for at imødekomme de klima- og miljøudfordringer, verden står overfor.

Fokus på børnene

Nanna Andersen, kunstner fra Lejre, stod for en flot æbltetræs-installation. Æbler blev hængt på palletræerne i løbet af dagene - æbler, som børn kom forbi og malede med økologisk maling.

Om fredagen viste Miljøpunkt Indre By og Christianshavn på børnevenlig vis, hvordan man affaldssorterer og planter miljøvenlige stueplanter.

Bøn, teologi og forundringsparathed

Hver morgen begyndte dagen med en Kristuskrans meditation ledt af Lene Skovmark i samarbejde med Areopagos. Kristuskransen har fået en ny grøn perle, som symboliserer skaberværket og vores relation til Gud som skaber.

Yderligere forbybelse omkring teologi gave katolsk præst Daniel Nørgård, i en samtale om pavens miljø-engagement og kirkernes respons på den store klima- og miljøudfordring verden står over for.

En bønne-workshop med Estrid Hessellund og Sindre Eide fra Norge og en workshop om Haiku-digtning med Jørgen Skov Sørensen gav mulighed for at udtrykke glæde ved naturen.

Håb og handling

Grøn Kirkes nye kampagne Plant Håb blev lanceret i teltet med børnekor, økologisk æblesaft og information om verdens klimaudfordringer, æbletræer og handlemuligheder for kirker og kirkelige organisationer. Alle opfordres til at plante æbletræer, eller andre træer og planter på tilgængelig jord.

En havevandring på Vesterbro fremviste gode eksempler på, at kirker og kirkelige organisationer samarbejder om at bruge kirkens jord til sociale og bæredygtige formål. Turen kom omkring Naboparken ved Enghave Kirke, Mødestedets projekt på Mattæuskirkens jord og Træstubben i Saxoparken. Turen sluttede med forfriskninger i Apostelkirken, som er en Grøn Kirke.

Også to klimapilgrimsvandringer var med til at give en oplevelse af by, bynatur og vores ansvar for den klode vi lever på.

Alt i alt nogle himmelske dage med fokus på det grønne. Tak til de mange frivillige, der hjalp til med at gøre det til en succes!

Grøn Kirkes telt blev arrangeret af Grøn Kirke-Gruppen i Danske Kirkers Råd, i samarbejde med Areopagos, Kirkens Korshær, KFUM-spejderne, Folkekirkens Nødhjælp, Danmission, Miljøpunkt Christianshavn og Indre By, Kofoeds Skole, Go Green Copenhagen.

Himmelske Dage

fotos: Thomas Andersen og Hanna Smidt