Høstgudstjeneste med lokale og globale perspektiver

Som optakt til Skabelsestiden fejrede Københavns Domkirke høstgudstjeneste i samarbejde med Grøn Kirke og Folkekirkens Nødhjælp d. 31. august. Både lokale og globale perspektiver var fokus for dagen, i en bysammenhæng, hvor de fleste jo høster deres frugt og grønt i supermarkeder.

Der var pyntet op med økologisk frugt og grønt fra Aarstiderne og Birkmosegård – og her var også bananer og mangoer for at synliggøre den globale høst. Det blev alt sammen auktioneret væk efter gudstjenesten, sammen med forskellige genbrugsgenstande. Der var også salg af byhonning, produceret på Diakonisstestiftelsens loft.

Alle fik rødgrød med fløde og et lille glas at forfriske sig på efter gudstjenesten.

Prædikenen omhandlede høst i dag, med fokus på forvalterskab - og ikke ejerskab - af skaberværket. Læs Anders Gadegaards prædiken her.

I kirkebønnen var der bønner for lokal og global høst.

Der var tre dåb ved gudstjenesten, hvor Københavns Drengekor og Helen Davies på harpe medvirkede.

Gudstjenesten skete som led i Sharing Copenhagen (København som Europæisk Grøn Hovedstad).

Af: Hanna Smidt

Tagget , ,