Horsens Kirke

Hammer Kirke og Horsens Kirke er blevet Grøn Kirke efter at have arbejdet med tjeklisten i ca. 4 måneder, hvilket nu betyder, at de kan krydse 35 punkter af på tjeklisten – og arbejder på flere.

Hammer Kirke og Horsens Kirke blev opmærksom på Grøn Kirke, da de så i lokalavisen, at en af de nærliggende kirker (Ajstrup Kirke) var blevet Grøn Kirke. Dette gav dem inspiration og lyst til selv at blive Grønne Kirker. I processen med at blive Grønne Kirker fik de endda besøg af Arbejdstilsynet og fik en grøn smiley, ”fordi de kunne mærke, at vi havde styr på tingene og arbejdede ikke kun med sikkerheden, men også med miljøet”, fortæller Arne Nielsen, som er kontaktperson for begge kirker.

Hammer Kirke og Horsens Kirke arbejder sammen om at være Grønne Kirker, selvom de er to forskellige som kirker. Det betyder også, at der er flere ting, som er forskellige i de to kirker – for eksempel elforbruget, hvilket er langt højere i Hammer sognegård end i Horsens sognegård. Derfor har menighedsrådet nu bedt en energikonsulent om at undersøge og kortlægge energiforbruget, så det kan blive reduceret. Samarbejdet betyder også, at kirkerne kan deles om flere ting – for eksempel maskiner til den daglige drift. Kirkerne har her lavet en prioriteret udskiftningsplan for maskinerne, så de energikrævende og støjende maskiner løbende efter behov kan skiftes ud med fortrinsvist batteridrevne og mindre støjende maskiner.

Derudover ønsker menighedsrådet også at samarbejde med personalet i de to kirker, for at lægge fokus på miljø og arbejdsmiljø. Hertil fortæller Arne, at ”menighedsrådet vil fremover i samarbejde med personalet arbejde for at gøre Horsens og Hammer kirkegårde til arbejdspladser med fokus på miljø og arbejdsmiljø til gavn for personalet, samfundet og de mange gæster, der kommer på kirkegårdene og i kirkerne i løbet af året. Der gøres allerede en stor indsats fra menighedsrådet og personalets side for at opfylde disse mål, og vi vil samarbejde videre for at leve på til kravene om en GRØN KIRKE i Horsens og Hammer sogne”.

Kontaktperson: Arne Nielsen

Læs mere om Horsens Kirke her