Jetsmark Kirke er ny grøn kirke

Jetsmark Kirke i Nordjylland har gennemgået tjeklisten og kan nu kalde sig grøn kirke.

To ansatte fra Jetsmark kirke, præste- og sognegårds formand og kirketjeneren, har begge været på et kursus arrangeret af Grøn Kirke i samarbejde med Aalborg stift, som handlede om grøn drift af kirke og sognegård. Kurset var meget inspirerende, og det var spændende at høre om de forskellige tiltag og gode ideer, som er i de andre kirker i stiftet. Jetsmark kirke har sorteret i de forskellige inputs og valgt det til, som passer til deres kirke og menighed og til deres proces med at live grøn kirke.

Tjeklisten er blevet udfyldt, og Jetsmark kirke kan sætte kryds ved 33 ud af 48 punkter, men de arbejder fortsat på at kunne sætte endnu flere krydser i fremtiden. Netop nu planlægges bl.a. en ny sognegård, som forhåbentligt kommer i mål i 2020. I den forbindelse er der mange overvejelser over, hvilke materialer, der skal bygges med, og hvordan der skal opvarmes, men også indkøb til livet og brugen af den fremtidige sognegård tænkes med allerede nu.

Indtil nu er de i Jetsmark kirke bare stolte og glade over, at de endelig er kommet så langt i processen, at de nu kan kalde sig grøn kirke.

August 2019

Insert Image