Kirkeledere opfordrer til at markere Skabelsestiden

September er Skabelsestid. Læs hvordan kirkeledere fra hele verden opfordrer til at markere denne tid og få inspiration og konkrete redskaber til at handle på det i din lokale kirke.

Kirkeledere opfordrer til at markere Skabelsestiden
En række kirkeledere fra forskellige lande og kirketraditioner opfordrer i en fælles udtalelse kirker verden over til at markere Skabelsestiden. Skabelsestiden er en periode i kirkeåret - fra 1. september til 4. oktober- hvor kirker og kristne over hele kloden sætter særligt fokus på Gud som skaber og på skaberværket. Gennem reflektion, bøn og handling viser kirker og kristne omtanke for Guds skaberværk og styrker deres forhold til Gud og alt det skabte – naturen, dyr og medmennesker. Kirkeledernes opfordring lyder blandt andet:
"We invite you to join us on a journey of faith that challenges and rewards us with fresh perspective and deeper bonds of love. United in our sincere wish to protect creation and all those who share it, we join hands across denominations as sisters and brothers in Christ.  During this season, we walk together towards greater stewardship of our place in creation.” Læs hele deres fælles udtalelse her.

Hvordan skal Skabelsestiden markeres i din kirke?
Selvom sommeren står for døren, er det godt allerede nu at planlægge, hvordan du og dit kristne fælleskab kan markere Skabelsestiden.
Der er utallige måder den enkelte person, gruppe eller menighed kan markere Skabelsestidens fem uger på. I Skabelsestiden kan den enkelte eller familien vælge at gøre en indsats for at leve på en mere bæredygtig måde. Eller man kan bruge tiden til at overveje større ændringer, man kan indføre i sin livsstil eller i menighedens hverdags, for at leve mere enkelt og bæredygtigt. Man kan vælge at organisere en enkelt begivenhed i menigheden – en særlig gudstjeneste, messe eller andagt, måske udendørs. Mange kirker bruger høstgudstjenesten til at markere Skabelsestiden. Man kan også organisere andre aktiviteter, såsom et foredrag, der sætter fokus på bæredygtighed og omsorg for skaberværket, eller en sangaften med salmer og sange, der handler om ”det grønne”.

Gratis inspiration og redskaber til din grønne andagt eller gudstjeneste
Grøn Kirke har samlet bønner, salmer, tekster, liturgier, prædikener m.m. og kaldet dem Liturgiske byggeklodser. Find dem her og brug dem frit!

Tagget , , , , , , , ,