Klimastafetten brugt på mange måder i gudstjenester og andagter

Klimastafetten rejser landet rundt med sine tavse vidner om klimaforandringernes konsekvenser i verdens mest sårbare områder. Læs her om, hvordan kirker og kirkelige organisationer har brugt stafetten.

Spaghettigudstjeneste med stafetten

I Rønnevang Kirke blev klimastafetten brugt af præst Søren Isak Nolsøe Sørensen til at vise, hvordan klimaforandringerne påvirker kloden og menneskerne på den.

Klimauge i Solrød

Klimastafetten var hos Solrød kirke i samme uge som alle kommunens skoler havde klimauge.
Der blev i Solrød kirke holdt klimagudstjeneste med besøg af borgmesteren, der fortalte, hvad kommunen gør. Desuden deltog et skolekor, kirkens eget kor og medvirkende fra et lokalt gospelkor, der sammen sang 'We are the world'.

Klimastafetten i Syddjurs Provsti

Stafetten har været på rundtur i Syddjurs Provsti.
Den blev brugt til klimagudstjenester i tre kirker - og hele syv konfirmandhold så, hvad klimaforandringerne gør ved Grønland, Stillehavsøerne og Malawi.

"Derudover er der ingen tvivl om, at også dette initiativ har skærpet endnu fleres opmærksomhed om Grøn kirke samtidig med vores provstidækkende energi- og miljøgennemgang af samtlige bygninger samt flere og flere menighedsråds gennemgang af de 48 punkter i Grøn Kirke.", udtaler Søren Peter Hansen, provst i Feldballe og Nødager sogn.

På rundtur i Grønland

Klimastafetten har rejst rundt i Grønland. Kirkerne i Qasigiannguit og Ilulissat har haft besøg af den. Læs mere her

Tavse vidner ved årsmøde

Stafetten var med i en gudstjeneste ved Danske Kirkers Råds årsmøde d. 2. maj. Symbolerne blev båret ind i begyndelsen af gudstjenesten og lå som tavse vidner om klimaforandringerne under hele gudstjenesten. 'Skabningen venter med længsel' var temaet. Gudstjenestens liturgi kan downloades i dokumentet "Gudstjeneste" fra liturgiske byggeklodser. Søg i dokumentet efter 'klimastafet'.

Efterskoleelever lærte om klima

Da klimamedarbejder Kirsten Auken var på Flakkebjerg Efterskole for at holde foredrag for 150 elever om klima, sult og fattigdom, brugte hun klimastafetten.

"Symbolerne i stafetten er håndgribelige og de gør klimaforandringerne nemmere at forstå", siger Kirsten Auken.

Stafetten på Samsø

I uge 12 var klimastafetten på Samsø, hvor den blev brugt til både konfirmander og fdf'er.

En Grøn Gudstjeneste var startskudet til Samsø Pastorat som Grøn Kirke. Til slut delte konfirmander små sedler ud med budskabet, at hver dråbe tæller og derved fik alle del i klimastafetten.

Gudstjeneste med klimastafetten

"En koral fra Stillehavet, et par majskolber fra Malawi og en sten, der har ligget under den grønlandske indlandsis. Det er hvad der skal til, for at man enkelt og kortfattet kan anskueliggøre, hvordan vores jord i dag berøres af klimaforandringerne. Jeg brugte klimastafettens tre elementer ved en gudstjeneste, og derfor har jeg nu erfaring for, at klimastafetten gør indtryk og bliver husket."

- Keld Balmer Hansen, sognepræst

Økumenisk Efterårskursus

Økumensisk Efterårskursus sluttede traditionen tro af med en økumensisk andagt. Klimastafetten blev lanceret og brugt til denne andagt.

Se liturgien fra andagten i dokumentet "Andagter og meditationer" under liturgiske byggeklodser. Søg i dokumentet på 'klimastafet'.

Tagget , , ,