Liturgi i naturens rum

Samiske Kirkedage blev afholdt lige syd for Polarcirklen den 9-11 august med fokus på bl.a. Skaberværket. Generalsekretær Mads Christoffersen fra Danske Kirkers Råd deltog.

Samiske Kirkedage

Det samiske telt storlavvoen dufter af birketræ fra det brændende bål i midten. Omkring det står hundredvis af samere i deres karakteristiske tøj fra hele det samiske område Sapmi, der strækker sig over fire lande, nemlig Rusland, Finland, Sverige og Norge.

Vi er i gang med nadveren under afslutningsgudstjenesten ved dette års Samiske Kirkedage med temaet ”Hellige jord, hellige Ord!”. Vi befinder os i den norske by Mo i Rana lige syd for Polarcirklen. Vinen skænkes fra den karakteristiske skål af træ og brødet er helt friskbagt.

Nadver omkring bålet

Efter nadveren hældes resten af vinen ud i bålet og en sød duft blander sig med duften af brænde. Det sker som symbol på, at Jesu blod både giver liv til jorden og samtidig er en del af det himmelske. Det guddommelige mysterium blander sig med det konkrete jordiske. Der synges salmer som vi også kender fra gudstjenesten herhjemme med fokus på især Skaberværket som f.eks. ”Det dufter lysegrønt af græs”. Der synges ikke bare på ét, men på alle otte samiske sprog samt de store skandinaviske sprog.

Liturgi i naturens rum

Bierna Bientie er liturg ved gudstjenesten. Han har dagen inden holdt et flot oplæg om sydsamisk liturgi i naturens rum om hvordan gamle samiske traditioner og kristen liturgi fint kan hænge sammen. Med eksempler fra hans eget virke som præst fortalte han om, at han f.eks. beder forældrene til dåbsbarnet hente vand fra et sted, der betyder meget for dem – et helligt sted, som så skal bruges som dåbsvand. Efter dåben hældes vandet ud på jorden. Dåbsvandet giver således liv og frelse til både barnet og jorden. For Bientie er det oplagt at holde gudstjeneste udendørs. Han mener, at det lidt kedeligt bliver kaldt ”friluftsgudstjeneste”, men bør i stedet kaldes hvad det er - gudstjeneste i ”Guds store katedral – naturen”.

Erfaringer fra Grønland

Natur og spiritualitet var også i fokus ved grønlandske biskop Sofie Petersens oplæg ved Samiske Kirkedage. Med udgangspunkt i grønlandske traditioner og fortællinger, satte hun tilhørerne ind i forholdene på Grønland, der minder meget om de samiske. Her understregede hun også, at i stedet for at tage afstand fra de gamle fortællinger, bør vi også som kristne se visdommen i dem. I Grøn land har der har altid været en forståelse af, at man skal respektere naturen. Og det gælder også for os som kristne, at vi altid må værne om Skaberværket i dialog og pagt med Gud. Vi er ikke sat til respektløst at herske, skalte og valte med naturens ressourcer, men respektfuldt at værne om og forvalte om alt liv.

Kirkens ansvar for Skaberværket

Med temaet ”Hellige jord, hellige Ord” havde Samiske Kirkedage fokus på Skaberværket og om kirkens ansvar til at engagere sig i klimaspørgsmålet. Dels med udgangspunkt i vores forpligtelse som respektfulde forvaltere og dels i kærlighed til vores medmennesker – både i Sapmi og resten af verden – der præges af menneskeskabte klimaforandringer i disse år.

Se mere:

Læs Bierna Bienties oplæg (norsk) om liturgiarbejdet i naturens rum her: www.samiskekirkedager.no/wp-content/uploads/2013/08/SKD_2013_Hellig_Ord_Hellig_jord_Bierna_Bientie.pdf

Læs Biskop Sofie Petersens oplæg her urfolk, klimaforandringer og spiritualitet her: www.samiskekirkedager.no/wp-content/uploads/2013/08/SKD_2013_Sofie_Petersen.pdf

Se indslag om Samiske Kirkedage her (nyheder på samisk ved NRK): tv.nrk.no/serie/oddasat-tv/sany70080913/09-08-2013

Tagget ,