Manu Sareen støtter Grøn Kirke

”Folkekirken skal stræbe efter at blive en grøn kirke. Jeg blev så glad, da jeg så jeres punkter." Kirke- og ligestillingsminister, Manu Sareen, var meget begejstret for Grøn Kirke og Roskilde Stifts grønne målsætning.

Kirkeminister Manu Sareen gæstede Roskilde Stiftsdag med rosende ord om Grøn Kirke

Søndag den 25. marts var der stiftsdag for Roskilde Stift

Vi er i Roskilde Kongrescenter. Temaet er ’Grøn Kirke’ og udenfor skinner solen. Det gør den også indenfor. Stemningen er let, lys og levende. Der grines, snakkes og berettes. Fra hele stiftet er græsrødder fra sognene kommet. De kan se frem til at opleve Jesper Theilgaard, Manu Sareen, Hans Anker Jørgensen og Hanna Smidt.

Biskoppen har set Jesper Theilgaard før

”Da jeg så Jesper Theilgaard, spekulerede jeg over, hvor det nu var jeg sidst så ham… det var på den anden side af tv-skærmen i TV Avisen. Derfor kan Jesper nok ikke genkende mig.” Biskoppen for Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, introducerer meteorolog og vært på DR Vejret, Jesper Theilgaard foran en lattermild forsamling.

Fra vattæppe til edderdunsdyne

Klimaproblemerne er menneskeskabte. Jesper Theilgaard er ikke i tvivl. Han henviser bl.a. til oversvømmelsen i København sidste år, der bl.a. forårsagede oversvømmede kældre. For få år siden blev en dæmning, under en jernbane ved Sønderborg, skyllet bort. Vi skal lære det nye vejr at kende, siger han. Teknologisk kan vi afhjælpe nogle af vanskelighederne. Når der kommer en kraftig regnbyge, kan vi lede vandet andre steder hen. Men andre steder i verden, er det helt andre problemer, der truer. I Sydeuropa vil man f.eks. opleve jorden udtørret, da der kommer langt mindre smeltevand fra bjergene.

Grøn Kirke er også en god forretning

Senere illustrerer Hanna Smidt, koordinator for Grøn Kirke, hvordan Grøn Kirke også kan være en god forretning for kirkerne. Mange landsbykirker kan spare 20% af sin varmeregning, nogle endda 60%. Økologisk kaffe sikrer, at jorden ikke bliver udpint. Og fair trade-kaffe sikrer, at kaffebønderne får en rimelig pris for deres produkter. Det sker ved at bønderne organiserer sig i grupper, der minder om den tidl. andelsbevægelse i Danmark.

Se flere billeder her

Tagget