Mesing Kirke

​I Mesing kirke har de arbejdet med miljø gennem længere tid, og i de seneste måneder har de så arbejdet mere målrettet med tjeklisten.

De opfylder nu 31 af de 48 punkter på listen, og arbejder efter grundige overvejelser ikke med en statisk liste, men har tilføjet nogle af punkterne  formuleringen ”når det giver mening” i stedet for ”når det er muligt. F. eks. køber de gerne ikke-økologisk lam til påskemåltidet, fordi det er lokalt opdræt og slagtet i et lokalt slagtehus. Det er mere ’grønt’ end at skulle indkøbe økologisk, der er blevet transporteret langt.

Det mest overraskende var vel egentlig, at vi gennem mange år har arbejdet på at ’grønne’ kirkerne uden den store bevidsthed om det. Vi har bare gjort det. F.eks.: miljø- og dyrevenligt salt på fortovet, friluftsgudstjenester, høst- og skabelsestid-gudstjenester, indsamlinger, begrænsning af forbrug på alle fronter, minimering af maskinparken etc.

Det nye for os blev at få påbegyndt en bedre affaldssortering, som i øvrigt er langt fremme i hele vores kommune; men hvor vi manglede sorteringsmulighed for de mange brugere af sognehuset, så det ikke kun er på kirkegården.

kontaktperson: Lise Palstrøm

Læs mere om kirken her