Mød Grøn Kirke til Himmelske dage på Heden

Til Himmelske Dage vil vi som kirker og kristne gerne samles på tværs af kirkesamfund og kirkelige retninger til gensidig opmuntring, erfaringsudveksling og gudstjenestefejring.

Derfor er Grøn Kirke også repræsenteret og står bag flere tiltag i løbet af dagene. På Verdensmålscafeen på Herning Bibliotek vil der blive diskuteret klima, bæredygtighed og kirkens rolle i klimakampen, ligesom der også vil være morgensang med håbet i fokus. Der vil også blive arrangeret en grøn vandringsrute, som fører til grønne kirkearealer, der giver ideer og inspiration. Her er et uddrag af særligt relevante arrangementer med fokus på klima, bæredygtighed, kirke og håb, som finder sted i Verdensmålscafeen:

Tors. 30. maj

​17:00 Verdensmålscaféen åbner
​Hvad er Verdensmålene og hvorfor har vi Verdensmålene med på Himmelske Dage på Heden? Ved Mads Christoffersen, Danske Kirkers Råd, og Thomas Ravn-Pedersen, Verdens Bedste Nyheder.

17:30-18:30 Kirken og verdensmålene.    Hvordan og hvorfor skal kirker verden over engagere sig i verdensmålene?
Samtale mellem Generalsekretær Olav Fykse Tveit fra Kirkernes Verdensråd og Birgitte Qvist-Sørensen, formand for ACT Alliance. Samtalen ledes af Thomas Ravn-Pedersen, direktør for Verdens Bedste Nyheder.

19-21: Gå med - inspirationsvandring til grønne områder.
Gåtur til kirkearealer og parker. Få idéer til mere natur på kirkegårde og andre udeanlæg.

Fre. 31. maj
10:00-10:15 SYNG HÅB.
Morgensang om håb for verden.
Arr.: Grøn Kirke (både fre og lør)

12:00-13:00 Klimadepression, håb og handling
Debat om klimaforandringerne. Hvordan bevarer vi håbet? Hvad skal vi gøre for klimaet og fremtiden? Verdensmål 13: Klimaindsats. Indledende oplæg ved klimaekspert Jens Hesselbjerg Christensen, Niels Bohr Institutet. Debat med: Esther Michelsen Kjeldahl, medstifter af Den Grønne Studenterbevægelse. Bioetiker Mickey Gjerris. Biskop Marianne Christiansen, Haderslev Stift. Ordstyrer: Christoffer Emil Bruun, Tidsånd på P1.
Arr.: Danske Kirkers Råd/Grøn Kirke

13:00-14:00 Partnerskaber for lokal bæredygtighed
Hvordan kan kirken, kommunen og lokale aktører gå sammen for at styrke lokal bæredygtighed?
Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund. Indledende oplæg: Biskop Peter Fischer, Roskilde Stift. Debat med præst Lise Palstrøm, Grøn Kirke. Karlo Bronbjerg, Miljø- og teknikudvalget i Herning. Provst Carsten Hoffmann, Herning. Ordstyrer: Søren Hermansen, direktør for Energiakademiet på Samsø
Arr.: Danske Kirkers Råd/Grøn Kirke

14:00-18:00 "I morgen" - en film om bæredygtige løsninger
Fransk dokumentarfilm om løsninger i klimakrisen. Filmen vises flere gange.
Arr.: Grøn Kirke

Lør. 1. juni

​12:00-13:00
Partnerskaber for handling
Vi har 11 år til at nå Verdensmålene i 2030. Det kan vi kun, hvis vi arbejder sammen om det som enkeltpersoner og kirker. Kom og få inspiration til konkrete forslag til, hvad du kan gøre. Afslutningsreception for Verdensmålscafeen. Verdensmål 17: Partnerskaber for handling.
Arr.: Folkekirkens Nødhjælp og arrangørerne bag Verdensmålscafeen.

15.30-17:00
Valgmøde:
Verdensmålene og valget
​Verdensmålscafeen lukker med stort valgmøde med Kristian Jensen (V), Mogens Jensen (S) m.fl. Ordstyrer: Charlotte Harder, mediechef, Folkekirkens Nødhjælp.

Du kan læse mere og se hele programmet for Himmelske Dage på Heden her​​​​​