Opfordring til bøn under COP 19

Verdens lederes mødes til den årlige FN konference om klimaforandringer, COP 19 i Warszawa fra d. 11.-22. november. Grøn Kirke opfordrer til bøn for forhandlingerne.

Grøn Kirke opfordrer til, at man som enkeltperson og i kirken beder for forhandlingerne over de kommende uger og særligt ved gudstjenesten d. 17. november.

Man kan f.eks. bruge denne bøn:

Bøn for den skabte verden

- ved COP 19 i Polen

Skaber Gud,

Oceanernes Gud,

Landjordens Gud,

Alt det levendes Gud:

Du skabte verden med dit Ord.

Du formede mennesket med dine hænder.

Du blæste din egen ånde i os.

Du gav os jorden som gave,

som grundlag for vores liv og selvforståelse.

Du gjorde os til forvaltere af dit skaberværk.

Kærlige Gud,

Vi levede ikke op til ansvaret, men misbrugte dine gaver.

Vi vendte dig ryggen og ødelagde, hvad du havde skabt.

Tilgiv os, at vi har svigtet din tillid.

Tilgiv os vores grådighed og selvoptagethed.

Tilgiv os for vores overgreb på din jord.

Tilgiv os for vores overgreb på dine oceaner.

Tilgiv os for vores overgreb på det liv, du har skabt på jorden, i himlen og i havene.

Nu samles verdens politiske ledere igen til klimamøde - denne gang i Warszawa, i lyset af endnu en meget foruroligende rapport fra et overvældende flertal af klimaforskere, som dokumenterer, at vi nu har passeret et emmisionsniveau på 400 ppm.

Derfor beder vi dig:

Giv verdens ledere evne til at se situationens alvor i øjnene og mod til at træffe de nødvendige beslutninger, mens vi stadig har mulighed for at bremse den globale opvarmning.

Livets Gud,

helbred din sårede verden.

Giv os kræfter til at følge den vej, der fører til liv.

Led os i dit navn ad retfærdighedens stier, så vi kan erfare din FRED brede sig over jorden, i himlen og på havet.

Det beder vi om i hans navn,

som kom for at give os livet i alt dets fylde, din søn, vor frelser Jesus Kristus.

Amen

(Peter Fischer-Møllers bearbejdning af bøn fra Kirkernes Verdensråds 10. generalforsamling i Busan, Korea, november 2013)

COP 19