Oppe Sundby kirke

​​Efter at vi på et personalemøde fandt ud af at vi allerede opfyldte en række af punkterne for hvad der skulle til for at vi kunne kalde os en grøn kirke, gik der lidt sport i den og vi begyndte som noget nyt at være meget mere opmærksom på at vi for eksempel ikke lavede unødvendigt kopier samt at vi brugte begge sider af papiret før det blev kasseret.

Her i Snostrup og Oppe Sundby har det at lukke dørene så vi ikke varme for gråspurvene eller sluk lyset og skru ned for varmen når vi ikke var i et lokale, været en naturlig del af personalegruppens og rådenes omtanke/hverdag.

"Selvom vi allerede havde elsparepære på en lang række lamper i vores sognegård og kirke, ja så var grøn kirke, det sidste skub til at sætte elsparepære i de lamper hvor det overhovedet var muligt..

En sjov og anderledes ide, var punktet at indføre sognecykler. Med en organist der bor i København er dette initiativ virkelig noget som hun har kunnet bruge til noget. Og det gir hende derfor friheden til at tage toget til Frederikssund og cykle derfra når hun ikke skal ha´ andet end sig selv med.

Som klimagudstjeneste besluttede vi at lave en grøn høstgudstjeneste hvor vi bl.a. brugte Simon Grotians klimasalme og bagefter samlede ind til den lokale naturfrednings forening ved vores høstaktion.

Hos os handler det ikke om at være specielt frelste men at vise at der ikke skal andet en gammeldags omtanke til at kalde sig en Grøn kirke.", siger Sognepræst Susanne Leiding.

Læs mere om kirken her

Oktober 2009