Folkekirkens Nødhjælp har klimaindsamling

Søndag d. 10 marts vil tusindvis af danskere samle ind og støtte  Folkekirkens Nødhjælps arbejde med klimatilpasning i verdens fattigste lande

Klimaet er under forandring, og mennesker må forlade hus og hjem for at finde mad og tryghed, fordi de trues af sult og oversvømmelser forårsaget af klimaforandringer.

Derfor er Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling med til at hjælpe de mennesker, der rammes hårdest af klimaforandringer.

Det kan være diger, dæmninger og opsamlingssøer, der kan forhindre oversvømmelser. Det kan være broer og solide bygninger, der ikke dratter sammen ved jordskred. Men det kan også handle om at hjælpe en sulten småbonde med at dyrke quinoa, som er fyldt med protein og er bedre til at modstå tørke end andre afgrøder.

Vi kan som kristne og kirke også være med til at støtte denne indsamling, fordi det er en konkret mulighed for at hjælpe vores globale næste. En person fra Etiopien udleder langt mindre CO2 end den gennemsnitlige dansker. Men det er alligevel etiopieren, der betaler regningen i form af oversvømmelser, tørke og andre naturkatastrofer. Det er denne uretfærdighed, som Grøn Kirke også ønsker at bekæmpe gennem et engagement i klimaarbejdet. En støtte til denne indsamling vil samtidig være med til at opfylde punkt nr. 5 og 7 på Grøn Kirkes tjekliste.

Grøn Kirke og Folkekirkens Nødhjælp opfordrer alle sogne til at være med og alle danskere til at gå en tur for klimaet søndag den 10. marts. For dig selv. For vores klode. For verdens fattigste. For vores børn. For alt i verden.

For at vide mere, kontakt Folkekirkens Nødhjælp: 33187766, sogneindsamling@dca.dk

eller meld dig som indsamler her

Foto: Rune Toldam

Tagget , , , , ,