Plant jeres eget alterblomsterbed

Ansatte ved Kirseberg Kirke i Sverige har skrevet en meget fin lille bog med inspiration til et solidarisk alterbord, som de kalder det. Her er inspiration til på grønneste vis at arbejde for en mere bæredygtig verden med udgangspunkt i alterbordet. En smukt illustreret lille bog med konkrete input til overvejelser af blomsterbuketterne til alteret gennem hele kirkeåret.

Alterbordet er centralt i kristne kirker, og hver uge smykkes det med blomster og dækkes med brød og vin. Tanken er, at alt, hvad der placeres på alterbordet, har en relation til skabelsen. Brød og vin symboliserer Jesu nærvær i alt levende, blomsterne og lysene påminder os om det skønne i tilværelsen og tilsammen beretter brødet og vinen samt blomsterne og lysene om mødet mellem himmel og jord.

Hvor kommer blomsterne og oblaterne fra?

”Et solidariskt altarbord” har fokus på blomsterne på alterbordet og ønsker dermed at medvirke til en mere solidarisk verden, hvor for eksempel blomsterproducenter, som benytter børnearbejde og farlige gødningsstoffer, ikke støttes.

Helt konkrete fif og ideer

Udgangspunktet for en smuk buket er vasen og selve arrangementet af blomsterne i buketten, og således begynder bogen også med fif til valg af vase, hvordan man får blomster til at blomstre længere, hvordan blomsterne skal tilskæres, og hvordan buketten skal bygges op.

Derefter fører bogen på pædagogisk vis læseren gennem kirkeåret og kommer med eksempler på, hvordan blomsterbuketten kan være sammensat, så den passer til både årstiden og den naturlige blomstring, men også passer til liturgien og gudstjenesten. Ligesom kirkeåret begynder den således med første søndag efter advent og slutter med trinitatis. Teksten er akkompagneret af flotte illustrationer, som i høj grad inspirerer.

En selvforsynende kirkehave

Udover inspiration til forskellige opbygninger af buketter, kommer bogen også med et bud på, hvordan en næsten selvforsynende kirkehave kan se ud. Her informerer de både om navne på planter, væksthøjde, blomstringsperiode og farve. Ydermere indeholder bogen en illustreret tegning af et bed med 25 forskellige blomster/planter, som kan forsyne kirken med planter fra maj-november. Selv er Kirsebergs Kirke, som er forfatter af bogen, også selvforsynende med blomster fra maj-november. Således kan de selv kontrollere brugen af gødningsstoffer og ståltråd (så buketten er nem at kompostere bagefter). Derudover har egenproduktion den fordel, at blomsterne ikke skal fragtes halvt rundt om kloden.

Det er selvfølgelig ikke alle kirker, som har muligheden for at anlægge et bed. Det betyder dog ikke, at de ikke kan få et solidarisk alterbord. Ved at købe lokale blomster eller miljømærkede blomster (Fair Flowers Fair Plants eller Fairtrade) gør kirken en bæredygtig forskel.

Bogen slutter med et vigtigt budskab: stil krav! Sælger blomsterhandleren ikke Fairtrade- eller Fair Flowers Fair Plants-mærkede blomster, så stil spørgsmålstegn ved det til dem og opfordre dem til det – sammen kan vi bedst gøre en bæredygtig forskel.

Et solidariskt altarbord er udgivet af Kirsebergs Kirkes menighedsråd med finansiel støtte fra Miljønævnet i Malmø kommune. Bogen kan købes ved at skrive til en Torrid Bengtsson, som er en af forfatterne bag bogen: torrid.bengtsson@svenskakyrkan.se (bemærk venligst, at bogen er på svensk)

fairtrade.dk

Solidarisk alterbord