Portræt af en grøn kirke – Frederikskirken

Del en udfordring I har som grøn kirke lige nu.

I Frederikskirken er det en udfordring at få sorteret affaldet nemt og overskueligt. Der mangler endnu at findes en handy og smart måde at håndtere affaldssorteringen ved kirken. De forsøger efter bedste evne at sortere i papir, plast/emballage, glas, metal, organisk/madaffald og restaffald.

Del noget, som I er lykkedes med som grøn kirke.

Det har været en stor hjælp at begynde at handle ind online, da det giver et større udvalg af økologiske produkter, som kirken har brug for i hverdagen. Ligeledes kan øl og sodavand indkøbes fra depot, hvilket også medfører en bredere palette af udvalg i forhold til økologiske drikkevarer til gode priser. De økologiske drikkevarer nydes til forskellige arrangementer og tiltag i kirken.

Frederikskirken blev bygget i 1940’erne, men gennemgik i 2014 en større renovering indvendig. Alteret blev udført i bornholmsk granit og et nyt dobbeltlag glasmosaikvindue blev sat ind i koret. Og i 2018 blev sognegården renoveret. Taget blev løftet og efterisoleret, ligesom også gulvet blev efterisoleret. Der kom nyt køkken i huset med nyere og mere klimavenlige hårde hvidevarer. Kirken har også skiftet elpærer til LED, hvilket også har været en positiv oplevelse.

Hvad gør I for at holde kirkens grønne fokus i hverdagen?

For at det skal kunne lykkes at være grøn kirke, når man har mange frivillige ind og ud, og som står for forskellige arrangementer, tiltag og sammenkomster i kirken, så skal det være nemt og tilgængeligt for alle. Det er derfor affaldssorteringen skal opgraderes til et nemmere og mere praktisk system, så det dermed også bliver nemmere for både de frivillige, de ansatte og menigheden at være grøn i hverdagen.

Foto: Claus Hedemann

Tagget , ,