Skabelsestid – Høstgudstjeneste i Esbjerg Metodistkirke

Selv om de færreste kommer lige fra marken og netop har fået høsten i hus, mindede vi denne søndag hinanden om at vi har så meget at være taknemmelig for.

Ved høstgudstjenesten i Esbjerg Metodistkirke var prædikenens pointe, at "man høster som man sår" og det kan eksempelvis overføres til planter i køkkenhaven, jobansøgning, rengøring, bagtalelse, dansk stil, velkomst af en ny nabo osv.

Flere havde medbragt "høst" vi kunne pynte kirken med, og efter gudstjenesten holdt vi auktion og solgte det hele til "fuldstændig ublu" priser til fordel for skolebørn i Congo.

Skabelsestiden er netop slut. Vi bringer en række eksempler på, hvordan forskellige kirker har markeret den.

Skabelsestiden

Perioden 1. september - 4. oktober er Skabelsestid. Dette er en periode i kirkeåret, hvor man sætter fokus på Gud som skaber og på skabelsen.

Kirker i Danmark og i mange europæiske kirker sætter i denne periode særligt fokus på Guds skaberværk for eksempel ved at holde en skabelsesgudstjeneste. Nogle kirker vælger at tale om klima og miljøet ved høstgudstjenesterne, som ofte ligger i skabelsestiden. Andre afholder relevante arrangementer, der knytter sig til emner omkring Guds natur og hvordan vi passer på den. Læs mere her

Tagget , ,