Vanløse Frikirke

​​
Vi har gennem de sidste 2 år arbejdet med konceptet Grøn Kirke på menighedsråds- og udvalgsniveau. Begge grupper har løbende inviteret og informeret på kirkens 2-4 årlige menighedsmøde om tingenes status, og vores oplevelse er at den løbende opdatering har inspireret andre grupper i kirken til at tænke bæredygtighed ind i deres arbejdsgange og processer.

Da vi er en frikirke, er vi ikke direkte underlagt andres miljømæssige eller forbrugsmæssige love (fx den offentlige indkøbspolitik) end den almene dansker, men vi i Vanløse Frikirke mener, at vi er forvaltere at et unikt skaberværk og derfor tager vi ansvar i form af øjne og hjerte for social, miljø og økonomisk bæredygtighed.

Det sjoveste ved arbejdet med grøn kirke er, når kirkens medlemmer tager ejerskab over det, og på eget initiativ tager bæredygtige valg som  når kirkens rengøringsgruppe selv vælger miljømærkede rengøringsartikler eller når ungdomsgruppen laver vegetarburgere.

Vi har arbejdet hen imod at blive Grøn Kirke i flere år, og kan nu krydse 28 af tjeklistens 48 punkter af.

Kontaktperson: Ulrik Skovgaard

Læs mere om kirken her

Sluk lyset når du går – det er godt for din pengepung og for miljøet!

-I Vanløse Frikirke er vi en Grøn Kirke

Tag cykel – det er godt for dig og miljøet!

-I Vanløse Frikirke er vi en Grøn Kirke

September 2013