En velkommen encyklika om ansvaret for jorden

Af: Ulla Pinborg

Pave Frans' encyklika om ansvaret for jorden kom som et brag i slutningen af en valgkamp, som havde været ret stille om klima og miljø. Må braget blive ved med at lyde, både til dem, der tager store beslutninger og os alle. Klumme af Ulla Pinborg, repræsentant for Den katolske Kirke i Grøn Kirke.

Nu har vi lige haft et af de tættest dækkede valg her i landet, men ikke mange ord blev sagt om vores fælles ansvar for jorden, for dens folk og for dens tilstand. Det drejede sig mest om nogle helt andre ting, især om vores borger-ansvar for at vækste, og ikke meget om vores fælles ansvar for verden og hinanden.

Vi har et ansvar

Lige til valget herhjemme kom så Pave Frans Encyklika med et brag, for den handler netop om det: om vores ansvar for vores fælles hjem, for den Guds gave - Skaberværket - som verden er og alle dens muligheder. Men også om os og alle de andre, der skubber og fylder. Indledningen er en lovprisning ’Laudato si´, mi´ Signore’ fra den hellige Frans – ’Lovet være du og alt hvad du har skabt’. Som dansker kan man synge med i ’Op al den ting, som Gud har skabt’.

God og nødvendig tale

Det er ikke så let at tale om Skaberværket og vores ansvar for det. Vi er ikke vant til det, og vi har svært ved at finde ud af, hvad der hører med og hvordan. Derfor er det godt i kirkelig sammenhæng direkte at høre om behovet for en ansvarsfuld samvittighed og for at integrere økologi og miljøspørgsmål med respekten for menneskelige og sociale dimensioner. Encyklikaen stikker ikke noget under stolen, heller ikke vores ansvar for hinanden og for Guds Skaberværk. Den er også klar omkring krig og vold, men ikke om overbefolkning.

Mange gør en indsats - men der skal mere til

Selvom Folketingsvalget ikke kom bare nær nogle af disse ting, er virkeligheden hos rigtig mange af os, at vi er ved at indse, at der skal ændring til, og vi er mange, som lige så stille er i gang med at gøre en indsats derhjemme og i skolen, på arbejde eller til spejder. Mange kirker i Danmark tager det allerede alvorligt og er blevet Grønne Kirker. Vi er så småt på vej, men der skal sandelig meget mere til.

Hjælp til encyklikaen

Encyklikaen er ikke kommet ud af intet. Der ligger et vældigt samlende arbejde bag, med høring og kontakter til mange sider, også til dansk. Den er lang, meget lang og ordrig, som sådanne skrifter er, og der bliver ikke lagt fingre imellem. Der er heldigvis udarbejdet et overblik, der viser, hvordan encyklikaen og dens seks kapitler er opbygget. Overblikket findes på dansk sammen med selve Encyklikaen på www.katolsk.dk på engelsk og andre sprog.

Må vi alle høre braget!

Man kan kun håbe, at Frans brag må blive ved at runge, og at dets ekko ikke tynder ud, ikke kun hos dem der tager de store beslutninger – lige nu og senere i dette år om klimaet - men i lige så høj grad hos alle os, der til sidst skal udføre alle tiltag i vores hverdag, og som måske ind i mellem kan tabe hørelsen og pusten lidt.

Holdninger udtrykt i denne klumme er ikke nødvendigvis udtryk for Grøn Kirkes holdning på området.

Læs også:

Obama opfordrer verden til at reflektere over pavens encyklika

En velplaceret opsang fra paven til verdens ledere