Veng kirke

​I Veng kirke kan de krydse 31 af tjeklistens 48 punkter af.

Nogle kategorier har været lettere for dem at arbejde med end andre:"Vi arrangerer selvfølgelig fællestransport, når vi kan.
Bruger offentlige transportmidler til ture med konfirmander o.lign.. Naboer tager hinanden med til kirke. MEN vi bor på landet, hvor der ikke er offentlige transportmidler aften og weekend. Det kan godt ærgre os – på flere planer. Når vi bor på landet, er mange også forhindrede i at gå eller cykle, idet afstandene er for store i den travle hverdag. Derfor har det været den sværeste kategori, hvor vi kun kan sætte x i to felter."

Andre felter har de i realiteten arbejdet med længe før de begyndte bevidst at arbejde hen imod at blive grøn kirke f.eks miljø- og dyrevenligt salt på fortovet, friluftsgudstjenester, høst- og skabelsestid-gudstjenester, indsamlinger, begrænsning af forbrug på alle fronter, minimering af maskinparken etc

.Også på opvarmningsfronten ser det godt ud:"Vi har energivejlederens ord for, at vores store, næsten 1000 år gamle kirke ikke kan opvarmes mere energibesparende pga. det supergode varmeanlæg, der varmer kirkerummet op fra frostgrader til 18 grader på forbløffende få timer".

kontaktperson: Lise Palstrøm

Læs mere om kirken her