Østrup, Skeby og Gerskov Kirkegårde er nye grønne kirkegårde

Østrup, Skeby og Gerskov kirkegårde er nye grønne kirkegårde

Østrup, Skeby og Gerskov kirkegårde er de første kirkegårde i Danmark, der officielt kan kalde sig ”grønne kirkegårde”. De bliver altså en del af Grøn Kirkes netværk og kirker, kirkelige organisationer, skoler med kristent værdigrundlag og nu altså også kirkegårde, som alle er med til at værne om skaberværket på den ene eller den anden måde.

Arbejdet med bæredygtighed er blevet mere vedkommende
Henning Madsen er graver ved de tre kirkegårde og fortæller, at de i mange år har tænkt bæredygtighed ind i deres arbejde. Derfor skulle der ikke laves så meget om i forbindelse med, at de udfyldte tjeklisten for grøn kirkegård. Henning fortæller: ”vi er glade for den nye tjekliste for grønne kirkegårde, for det gør, at det bliver meget mere vedkommende for os”. Så selvom de længe har haft fokus på bæredygtighed, så har tjeklisten været et godt og konkret arbejdsredskab for kirkegårdene på Nordfyn.

Om kirkegårdene

• Grøn Kirkegård siden 2021
  • Har udfyldt 33 punkter på tjeklisten
  • Kirkegårdene ligger på Nordfyn
  • Kontaktperson: Gorm Skousen

Gasbrænderen er rykket ud, og dyrene er rykket ind
På kirkegårdene i Østrup, Skeby og Gerskov har graverne ikke brugt gasbrænder de sidste 5 år men i stedet brugt et skuffejern, som er sat på deres fræser. Det fungerer godt med ukrudt og kræver faktisk mindre arbejde for dem også. Der er også sat fuglekasser op, hvor både tårnfalke og ugler er flyttet ind, ligesom de også er begyndt at se både grønspætte og halemejse efter deres anlæggelse af græs- og blomsterenge, der summer af mad for fugle. Insekterne har også fået deres egne hoteller. Der blev bl.a. fældet er grantræ, som blev skåret op og lagt ned, hvorefter der blev boret små huller i enderne, så insekterne kan flytte ind. Desuden lader Henning også ofte hækafklippet ligge i små bunker bagved buske og andet, så der er mulighed for pindsvin og andre smådyr kan bruge det som læ. Som noget nyt har kirkegårdene også tænkt på vand til både fugle og insekter, og der er blevet anskaffet fuglebade i udhugget sten.

Blomsterenge og langt græs der pynter både på kirkegården og inde i kirken
På listen over nogen af de nyeste initiativer hører en 50 m2 stor blomstereng på Skeby Kirkegård. I foråret gravede de græstørven af, fik lagt et lag vasket grus og toppet med lidt muldjord. Der blev sået 20 slags forskellige, hjemmehørende arter af blomster. De summede allerede af liv henover sommeren. På Østrup Kirkegård har de områder med langt græs, hvor hjemmehørende blomster naturligt dukker op. Mange af de skønne blomster fra kirkegårdene bruges til at pynte kirken op med i stedet for at købe importerede blomster. Selv i vinterhalvåret er der smukke ting at finde på kirkegården, som kan bruges til udsmykning fx troldhassel, kristtjørn og viburnum.

Østrup, Skeby og Gerskov Kirker har sat 33 krydser ud af 50 på grøn kirkegård tjeklisten.