Brorsons Kirke er ny grøn kirke

Det er en stor glæde for Brorsons Kirke endeligt at kunne tilmelde sig som grøn kirke. For ca. 1 år siden nedsatte de i Brorsons Kirke et udvalg af frivillige og ansatte, der sammen skulle gennemgå Grøn Kirkes tjekliste med de 48 punkter for at undersøge, som de kunne opfylde 25 af dem. I dag kan de sætte kryds ved 41 punkter.

Med kirkens placering i midten af det urbane Nørrebro ligger grønne tanker og klimabevidsthed i en naturlig forlængelse af Brorsons Kirkes udtryk, hvor den eksperimenterende og søgende tilgang til det at lave kirke allerede er en del af deres DNA.

Som en kirke med mange fællesspisningsarrangementer og et øget fokus på at fremme fællesskaber, har de også et stort forbrug i forbindelse med disse arrangementer. De ønsker at fremme fællesskabet, uden at skade miljøet mere end højst nødvendigt og arbejder derfor indgående med, at lave mad baseret på årstidens grøntsager og at minimere kødforbruget og det generelle forbrug og indkøb til den daglige drift.

Brorsons Kirke har et fokus på rytmisk musik og afholder flere koncerter. Derfor har de også et fokus på at være opdateret på lyd- og lysudstyr. Her arbejder de allerede for at minimere elforbruget og ønsker at reducere dette så meget som muligt, uden at det konflikter med den musikalske profil.

Kirken har også en vision om at skrive en Grøn Kirke salme, der skal bidrage til at øge menighedens viden og bevidsthed omkring klimaforandringer. Derudover ønsker de at indgå i et samarbejde med andre lokale klimabevidste aktører eller virksomheder.  Ligesom de også ønsker at skabe mere bæredygtige udearealer, der passer ind i lokalområdet, og som er til gode for kirkens naboer og menighed også

Marts 2019