Klumme: Erfaringer fra Anna Kirke

Anna Kirke er beliggende på Bjelkes Allé på ydre Nørrebro lige mellem to grønne oaser på stenbroen – Assistens Kirkegård og Nørrebroparken.

Siden 2016 har Anna Kirke været en grøn kirke efter et stort engagement fra kirketjeneren Linda, der som primusmotor motiverer både menighedsråd og øvrige personale til at tænke grønt og lokalt uden- som indenfor kirken. Anna Sogn har generelt fokus på et grønnere klima, økologi, og de fleste bor i lejligheder med fælles grønne gårde, affaldssortering og omtanke for genbrugsguld. Således passer Anna Kirke som grøn kirke til sit sogn her i 2020.

Siden Anna Kirke blev grøn er der sket en række nye initiativer til at blive endnu grønnere, heriblandt:

• Vi har afholdt en frøbombe-workshop til en familiegudstjeneste, hvor frøene blev til smukke bi-venlige blomster i hele kvarteret.
  • Indkøb foregår i en gammel second-hand ladcykel, til fods eller i kirketjenerens el-bil…
  • Vi har skabt en grøn gård til fri afbenyttelse med bænke, borde og grønne plantekasser.
  • Vi har en udvidet affaldssortering, så papir, metal, plastic, bioskrald sorteres.
  • Annas Håndarbejds-klub har fokus på at genbruge stof og garn, udelukkende indkøbe økotex-garn og sælge genbrugsvarer og hjemmelavede håndarbejder til vores årlige november-bazar.
  • Annas Mini-folkekøkken har som princip handlet økologisk og lokalt med fokus på at få flere grøntsager i retterne – og generelt forsøger vi at indkøbe økologisk frugt til vores børneaktiviteter.
  • Vi har to gange årligt udflugter ud i det grønne; en forårssognetur med Skt. Stefans Kirke og en efterårstur med FDF K9 til hytten Skjold i Hareskoven.
  • Vores nye kirkeblad samt diverse postkort og brochurer bliver trykt af et miljøvenligt dansk trykkeri, som kører 100 % på vindkraft.
  • Hvert år i oktober afholdes Kulturnatten for de yngste, hvor børnene laver lanterner af sylteglas indleveret til kirken.

Men der er stadig masser af plads til nye grønne ideer – og vi har et grøn kirke-udvalg menighedsrådet, hvor personale og menighedsrådsmedlemmer kan sparre med hinanden om nye tiltag og forbedringer.