Den lysende kirke i sædder

Den lysende kirke i Sædder

Selv fra motorvejen er kirken til at få øje på. Og for mange bilister er den et pejlemærke på vej sydover på Sjælland. Kirken i Sædder lyser nemlig op om aftenen og natten.

- Vi ville have skiftet de gamle, udendørs lamper, men vi kunne ikke finde nogle nye, der havde den samme varme, som de gamle lamper, fortæller Thomas Hjerrild Jensen, der er formand for Sædder Sogns menighedsråd.

Netop varmen i lyset har hele tiden været vigtigt for menighedsrådet, forklarer Thomas Hjerrild Jensen:

-  Oprindelig havde vi en lysingeniør på, så kirken har hele tiden været oplyst ude med et meget varmt lys. Derfor har det hele tiden været vigtigt for os, at farvetemperaturen var den samme, når vi skulle vælge nye lamper. Derfor var det lidt prækært at skifte lamperne, men der er ingen, der har lagt mærke til udskiftningen.

Fakta om Løsningen

I Sædder kirke blev de gamle projektører på 400 Watt, skiftet ud til LED projektører på lige under 100 Watt. Dette har givet dem en energibesparelse på godt 75%.

Den store energibesparelse opnås, når LED teknologien kombineres med avancerede optiske løsninger, så man kan fokusere lyset, nedbringe lysforureningen og reducere elforbruget med mellem 75 og 95%.

Nye lamper på prøve
De nye lamper blev valgt i samarbejde med lysrådgiveren Brightr Group® , der havde indledt et samarbejde med stiftet og Køge Provsti om muligheden for at skifte den tidligere belysning ud med nye LED-lamper. Menighedsrådet havde inden været i kontakt med flere leverandører, der ikke kunne levere et lys med den ønskede varme.

Sædder kirke fik mulighed for at låne en projektør af lysrådgiveren, så de kunne prøve den af og ved selvsyn konstatere, at lyset havde nøjagtig den varme farve, som menighedsrådet efterlyste.

Her kan du se en video af kirken i Sædder med lys på

Thomas Hjerrild Jensen foran en af de nye LED-projektører

Godt for økonomi og miljø
Efter udskiftningen af den udendørs belysning er formanden for menighedsrådet tilfreds med resultatet. Ikke kun på grund af varmen i lyset, men også fordi kirken med de nye lamper er blevet mere grøn.

-  Der er selvfølgelig en økonomisk fordel ved LED, fordi lamperne bruger meget mindre strøm end de gamle. Men der er også hel miljøperspektivet. Fordi de bruger mindre strøm, så betyder det også, at vi er med til at nedbringe udledningen af CO2, siger Thomas Hjerrild Jensen.

Ønsker du at høre mere om LED løsningen i Sædder kirke, så er du meget velkommen til at at skrive til os på gronkirke@gronkirke.dk, så vil vi gerne sætte jer i kontakt med Sædder kirke eller lysrådgiveren.

Tagget , , ,

En tanke om “Den lysende kirke i sædder

Der er lukket for kommentarer.