Margrethekirken er ny grøn kirke

Margrethekirken i Aalborg er det seneste skud på stammen af grønne kirker i netværket. De har arbejdet med tjeklisten og kan nu sætte 37 flotte krydser med flere på vej. En medarbejder fortæller her om deres vej mod at blive grøn kirke

Vi besluttede til årshjulsmødet i maj 2019, at vi skulle arbejde henimod en ansøgning om at blive en del af Grøn Kirke netværket. Derfor har vores profil og arrangementer i høj grad afspejlet dette i det forgangne år.

Til høstgudstjenesten i efteråret sang vi salmer med fokus på skaberværket, vi plantede et træ i vores atriumgård og serverede kødfri frokost. Vi har købt en udendørs legezone gennem en lokal socialøkonomisk virksomhed, Råt&Godt, som udelukkende arbejder i genbrugsmaterialer. Mickey Gjerris åbnede vores nye foredragsrække ”Verdenshjørnet” og havde dagen efter en temadag om bæredygtighed for vores konfirmander. I årevis har vi haft et korsvar i forbindelse med kirkebønnen, der lyder således: ”Hør vor bøn, send os ud, hjælp din jord, gennem os.”

Vi opfylder nu 37 punkter på tjeklisten med flere på vej, og vi er glade for, at vi på forhånd er så godt med. Kirken har altid haft en miljøbevidst tankegang. Sidste år aflyste vi bussen for minikonfirmanderne og har i stedet gjort det til en del af minikonfirmand, at vi går turen på 20 min. til og fra skole.

Kirkens udearealer er i 2018 blevet kraftigt renoveret med nye plantekummer. Vi mangler dog at få opstillet cykelstativer, men vi har til gengæld adskillige kvadratmeter udenomsareal til cykelparkering. Derfor er det ikke noget problem i det daglige at have 30 konfirmandcykler stående udenfor uden at genere trafikken.
Dette forår vil personalet deltage i Cyklistforbundts kampagne ”Vi cykler til arbejde”, som finder sted hvert år i maj måned.

Det er skægt at tale kirke ind i klimadebatten, og vi vil være stolte af at kunne pryde vores profil med titlen som grøn kirke.

Januar 2020