• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Kursus: Naturdiakoni

28. september 2023 @ 14:00 - 30. september 2023 @ 14:00

Brug naturaktiviteter og pilgrimsvandring i dit arbejde med diakoni, sjælesorg og forkyndelse.

Tag konfirmander med på en kort pilgrimstur! Lav sjælesorgssamtale, mens I fordyber jer i naturen. Inviter stressramte og psykisk sårbare til bål med meditation og naturaktivitet.

Historisk har mennesker søgt at få kontakt til det åndelige blandt andet gennem
kirken. I dag søger vi det åndelige i naturen. Vi vil gerne bringe naturen ind i kirken – og tage kirken med ud i naturen. Den store katedral. Hvor vi bevæger os fra en oplevelse af Guds kærlighed og trøst fra intellektet til kroppen og hjertet.

På kurset vil du lære at lede en kort og lidt længere pilgrimsvandring, at lave en japansk mosbold med naturfordybelse for øje, at guide en bålmeditation, bringe stilhed og nærvær ind i samlinger, holde andagt i naturen, sundhedsfaglige krav til udeliv og flere eksempler på naturdiakoni.

Vi vil bruge en oplevelsesorienteret tilgang til undervisningen, hvor du selv oplever aktiviteterne, som derefter følges op med refleksion og øvelser i, hvordan du kan lede aktiviteten. Der vil være skriftlige vejledninger, så du har konkrete redskaber til at bringe din læring med hjem i din egen hverdag.

UNDERVISERE
Pilgrims- og sognepræst Solveig Ståhl-Nielsen
Pilgrims- og sognepræst Kristine Stricker Hestbech
Pilgrims- og sognepræst Elizabeth Knox-Seith
Konsulent i Danmission og pilgrimsleder Tom Bangslund Hansen
Leder af Haverefugiet og sygeplejerske Ella Hilker
Diakonikonsulent i Menighedsplejen i Danmark Eva Green Meinel (Projektleder for Stressfri Have i Folkekirken)
Sofie Larsen Kure fra Danske Kirkers Råd

Find programmet og læs mere om tilmelding her.

Start:
28. september 2023 @ 14:00