Bliv Grøn Kirkegård

For at blive Grøn Kirkegård skal man arbejde med en tjekliste med 50 punkter inden for 7 kategorier. Når man kan sætte kryds ved mindst 26 punkter med mindst to punkter i hver kategori, kan man registrere sig som Grøn Kirkegård. Der følger en vejledning med til tjeklisten, som giver baggrundsinformation omkring de forskellige punkter.

Tjekliste

PDF-format

Word-format

Dansk

TILMELDING

Når I har gennemgået tjeklisten og ...

1) Opfylder mindst 26 af de i alt 50 tiltag (der skal sættes mindst to krydser i hver kategori) og
2) Har nedsat et grønt udvalg, gerne sammensat af folk fra menighedsråd/ledelsen, ansatte på kirkegården og evt. brugere af kirkegården, der f.eks. har en relevant faglig ekspertise. En af udvalgets personer udpeges som kontaktperson til Grøn Kirke.

... så send en e-mail med følgende informationer til gronkirke@gronkirke.dk

• Kontaktperson og e-mail
  • Hvor mange punkter opfylder I?
  • Et foto af kirkegården
  • En kopi af jeres tjekliste
  • Skriv nogle linjer eller lav en video der beskriver følgende:
  • Kort introduktion af kirkegården
  • Hvor længe har I arbejdet med tjeklisten inden I blev Grøn Kirkegård?
  • Et par ord om jeres proces:
    Hvad har været det sjoveste / sværeste / mest overraskende i arbejdet med at grønne kirken?
  • Send gerne et link til kirkegårdens hjemmeside, hvis i skriver om jeres grønne arbejde der.

Så vil vi tilføje jer til listen over grønne kirkegårde og sætte jer på Danmarkskortet over grønne kirkergårde.

EN GOD PROCES

Det er en proces at arbejde med tjeklisten – tag god tid til den. Overvej de 50 punkter på kirkegården, og beslut hvilke I kan og vil påtage jer. Det er en god idé at inkludere både ansatte og frivillige i processen.

Der er forskel på, hvor lang tid det tager at blive Grøn Kirkegård. Nogle arbejder med tjeklisten i seks måneder, inden de kan kalde sig Grøn Kirkegård, for andre tager det halvandet år.

BLIV INSPIRERET

På siden "grøn kirkegård" kan du lade dig inspirere af andre, som udvikler bæredygtige løsninger på kirkegården. Der vil løbende blive afholdt kursuser i forskellige stifter, som du kan læse mere om under "kurser i bæredygtigt kirkegårdsdrift" eller "kalender".

Hvis du vil være med til at inspirere andre, er du meget velkommen til at skrive til os på gronkirke@gronkirke.dk.