Bliv Grøn Kirke

BLIV GRØN KIRKE

For at blive Grøn Kirke skal man arbejde med en tjekliste med 50 punkter inden for 6 kategorier. Når man kan sætte kryds ved mindst 26 punkter med mindst to punkter i hver kategori, kan man registrere sig som Grøn Kirke. Der følger en vejledning med til tjeklisten, som giver baggrundsinformation omkring de forskellige punkter.

Download tjeklisten

Tjekliste

PDF-format

Word-format

Dansk

Engelsk

KOM GODT I GANG

Det er gratis at blive registreret som grøn kirke og blive en del af netværket. Men for at lette jeres arbejde med at blive grøn kirke tilbyder vi nu pakken ”Kom godt i gang”, hvor I får tilsendt inspirationsmateriale samt en times telefon/onlinevejledning fra vores sekretariat. For at bestille ”kom godt i gang pakken” skriv da en mail til gronkirke@gronkirke.dk. Det kan være, at I kæmper med nogle særlige udfordringer, som I har brug for hjælp til at komme videre med, og derfor vil vi gerne tilbyde vejledning som en mulighed i processen med at blive en del af netværket..

TILMELDING

Når I har gennemgået tjeklisten og ...

1) Opfylder mindst 26 af de i alt 50 tiltag (der skal sættes mindst to krydser i hver kategori) og
2) Har nedsat et grønt udvalg, gerne sammensat af folk fra menighedsråd, ansatte ved kirken og brugere af kirken, der f.eks. har en relevant faglig ekspertise. En af udvalgets personer udpeges som kontaktperson til Grøn Kirke

... så send en e-mail med følgende informationer til gronkirke(at)gronkirke.dk:

• Kontaktperson og e-mail
  • Hvor længe har I arbejdet med tjeklisten inden I blev Grøn Kirke?
  • Hvor mange punkter opfylder I?
  • Et par ord om jeres proces:
    Hvad har været det sjoveste / sværeste / mest overraskende i arbejdet med at grønne kirken?
  • Et foto af kirken
  • En kopi af jeres tjekliste
  • Så vil vi tilføje jer til listen over grønne kirker og sætte jer på Danmarkskortet over grønne kirker.

Desuden vil I modtage en plakat at hænge op i jeres kirke.

KOM GODT I GANG

Alt hvad I behøver for at komme godt fra start som grøn kirke

• Tilsendt startpakke med inspirationsmateriale
    • 1 times telefon/online vejledning til at komme godt i gang som grøn kirke
    • Bliv registreret som grøn kirke

500 kr.

EN GOD PROCES

Det er en proces at arbejde med tjeklisten – tag god tid til den. Overvej de 48 punkter i menighedsrådet eller kirken, og beslut hvilke I kan og vil påtage jer. Det er en god idé at inkludere både ansatte og frivillige i processen.

Der er forskel på, hvor lang tid det tager at blive Grøn Kirke. Nogle arbejder med tjeklisten i seks måneder, inden de kan kalde sig Grøn Kirke, for andre tager det halvandet år.

For inspiration til processen og udfordringerne i at blive og være grøn kirke, kan I se denne video med Vesterbropræst Andreas Rasmussen, som fortæller om sine egne erfaringer og overvejelser. Videoen er lavet af journaliststuderende Sofie K. Bengtsen. Se den her

GRØNNE KIRKER

Se listen over grønne kirker i Danmark her

KIRKELIGE ORGANISATIONER

Kirkelige organisationer kan også blive grønne.

Se de grønne kirkelige organisationer her

YOUTUBE VIDEOER
    Se og hør sognepræst Martin Ishøy fortælle om Grøn kirke. Han forklare hvorfor og hvordan grøn kirke sætter ord bag handling
    her