Bliv Grøn Kirkelig Organisation

For at blive Grøn Kirkelig organisation, skal organisationen gennemgå en tjekliste med 48 punkter inden for 6 kategorier. Når man kan sætte kryds ved mindst 25 punkter med mindst to punkter i hver kategori, kan man registrere sig som Grøn Kirkelig Organisation. Tjeklisten indeholder en vejledning, som uddyber punkterne og hjælper på vej. Hent tjeklisten nedenfor:

PDF-format

Word-format

Det er gratis at blive Grøn Kirkelig Organisation

TILMELDING

Når I har gennemgået tjeklisten og ...

- Opfylder mindst 25 af de i alt 48 tiltag (der skal sættes mindst to krydser i hver kategori).
- Har nedsat et grønt udvalg. En af udvalgets personer udpeges som kontaktperson til Grøn Kirke (som administrerer ordningen).

... så send en e-mail med følgende informationer til gronkirke(at)gronkirke.dk:

1. Kontaktperson og e-mail
2. Hvor længe har I arbejdet med tjeklisten, inden I blev Grøn Kirkelig Organisation?
3. Hvor mange punkter opfylder I?
4. Et par ord om jeres proces: Hvad har været det sjoveste / sværeste / mest overraskende i arbejdet med at grønne jeres organisation?
5. Et foto
6. En kopi af jeres tjekliste

Så vil vi tilføje jer til listen over grønne kirkelige organisationer, samt sætte jer på Danmarkskortet over grønne kirkelige organisationer.

Desuden vil i modtage en plakat til at hænge op i jeres organisation.

EN GOD PROCES

Det er en proces at arbejde med tjeklisten - tag god tid til den. Overvej de 48 punkter på jeres sekretariat og beslut, hvilke punkter I kan og vil påtage jer. Det er en god idé at inkludere alle ansatte og frivillige i processen.

HANDLINGSPLAN

Vi opfordrer organisationer til at lave en handlingsplan for arbejdet med Grøn Kirkelig Organisation.

Download skabelon til handlingsplan

NYHEDER FRA DE GRØNNE KIRKELIGE ORGANISATIONER

inspirationsbank, økumenisk, stiftsadministration

Viborg stift er blevet Grøn stift