ONline Seminar

Grøn omstilling i et teologisk perspektiv

25. marts

16.00-17.30

Roskilde Stifts grønne udvalg og Grøn Kirke inviterer til online-seminar med teologisk fokus på de udfordringer, den grønne omstilling stiller kirken og os alle overfor. Seminaret byder på to kortere foredrag med mulighed for diskussion i mindre grupper og opfølgende spørgsmål. Til seminaret kan du glæde dig til at høre mere om de følgende to emner:

01
Fornyelse af kirkens diakonale arbejde v. Marcus Taulborg, stud.theol. og Rosanna Børsting, stud.polyt., aktiv i Den Grønne Studenterbevægelse og medlem af Ungeklimarådet

Vi står i en global klimakrise, som kræver en forandringsproces, hvis vi vil bevare vores jord, som vi kender den. I løbet af de sidste par år har vi set en voksende ungdomsbevægelse, der kalder på ansvarlighed og handling fra os alle. Gennem historien har kirken stået i spidsen for diakonalt arbejde – nutidens klimakrise kalder på samme hjælp.

02
Forvalterskab og næstekærlighed v. Sognepræst, Ph.d., Martin Ishøy

Hvis kristentroen gør en forskel i vores liv, gør vi en forskel i verden. Eller vi prøver på det. En af de forskelle er at bidrage til den grønne omstilling. Mit oplæg tager fat i nogle af de mest velkendte motiver bag Grøn Kirke: forvalterskabsmotivet og næstekærligheden. Jesus lærte os det indlysende. Problemet er, at vores livsform tit får os til at glemme det. Men når vi husker det, kan det ske, vi forandrer os.

TILMELDING: Klik på knappen øverst på siden og udfyld navn og e-mail for at tilmelde dig seminaret. Når vi har set din tilmelding til seminaret, vil du få tilsendt et link til zoommødet på den tilmeldte e-mailadresse. Det er gratis at deltage.

OBS: har du ikke modtaget en mail med et link fra os, da tjek først dit spam filter om mailen er havnet der og ellers skriv til gronkirke@gronkirke.dk så sender vi et nyt link. Skriv i så god tid som muligt.

Grøn Kirke logo

Seminaret arrangeres af:

Roskilde Stifts grønne udvalg og Grøn Kirke

Roskilde Stifts grønne udvalg arbejder for at at fremme en bevidsthed om ansvaret for Guds skaberværk i kirkernes hverdag og tilskynde til handling til gavn for natur, klima og miljø på sogne-, provsti- og stiftsniveau.

Grøn Kirke samarbejder med Danmarks sogne, provstier og stifter om at inspirere og motivere individer, menigheder, kirker og kirkelige organisationer til at taget et medansvar for de klima- og miljøudfordringer verden står overfor. Ønsker du at læse mere om vores arbejde, og hvordan din kirke kan blive en del af netværket da læs videre her