Æblerne spiller med på håbets melodi

Der findes smukke vers om æbler og æbler minder os om glæde ved at være til. Æblerne spiller med på håbets melodi. Også i høstgudstjenesten. Og nu hvor æblerne er modne og falder af træerne, får man lyst til at plante æbler, ja plante håb! Lise Palstrøm skriver om æbler og håb i Skabelsestiden.

O skønne jord, jeg elsker dig

og takker for min fødsel.

Det er så rart at være mig.

Hvor er naturen ødsel!

Halfdan Rasmussens skønne vers passer så godt til skabelsestiden og septembers bugnende natur og høst. Verset om naturens ødselhed og glæden ved at være til bliver jeg altid mindet om, når jeg får årets første Mikkel Peder-æble i hånden. For det er så stort – et rigtigt deleæble. Det er dybrødt udenpå og kridhvidt indeni. Første gang det blev registreret var på Samsø i 1922. Det er både smukt, modstandsdygtigt og meget velsmagende, så det kan egentlig undre, at det ikke er langt mere udbredt i de danske haver.

Æblevers: glæde, tak og håb

Mod slutningen af skabelsestiden er det et par andre vers, der også trænger sig på. Fra Lars Busk Sørensens smukke efterårssalme ”Nu står der skum fra bølgetop”:

Nu haster skyerne forbi,

og modne æbler falder i

oktobermørke haver.

Gud lukker årets gyldne ring,

og sindet samler sig omkring

de lyse nætters gaver.

Gud, lær os før din vinters gru

som æblerne, der falder nu,

at slippe alt vort eget.

Din søn var her og viste os,

at døden intet finder hos

den, som har elsket meget.

Som Halfdans vers er også Lars Busk Sørensens fyldt med glæde, tak og håb. Æblerne spiller med på håbets melodi, som en oplevelse fra Afrika for år tilbage også minder om.

Danske æbler i Tamale

En støvet tur gennem savanneland på ladet af en skrumplende lastbil mellem børn, voksne – og geder og høns. Turen gik fra hovedstaden i Burkina Faso, Ouagadougou, til regionshovedstaden i Nordghana, Tamale, og strakte sig over to dage med nattehvil ved grænsen mellem de to lande. Alle kom til at kende hinanden undervejs på den lange rejse under temmelig primitive forhold. En ung familie på vej hjem til Tamale havde store bekymringer, for deres lille barn led af diarré – en livstruende sygdom, når der ikke er mulighed for at holde en god hygiejne eller sikre sig rent drikkevand.

De danske æbler i min rygsæk kom til deres ret: vi rev et æble ad gangen, som den lille fyr labbede i sig med stort velbehag – og holdt i sig! Efter ankomsten til det nordlige Ghana sagde vi farvel til hinanden. Vi havde udvekslet adresser, og nogle uger senere kom jeg i nærheden af hans kvarter og modtog beskeden om, at den bette med de sidste æbler var blevet rask og stærk – og at forældrene nu holdt helbredet ved lige med bananer og kogt vand.

Håbets melodi i gudstjenesten også

Æblerne spiller med på håbets melodi – det er også en af grundene til, at der på kirkegården i Mesing gror mange æbletræer fra sognets haver. Æblerne spiller også med på håbets melodi i høstgudstjenesten, hvor sognets konfirmander hvert år medbringer høstgaver i form af frugt, grønt og blomster som efter at have pyntet i gudstjenesten bliver bragt ind på plejehjemmet til glæde for alle dem, der ikke længere har egen have at høste fra. Så får man lyst til at plante æbler, ja plante håb!

Læs mere om skabelsestiden her

Lise Palstrøm er sognepræst i Veng og Mesing og med i Grøn Kirkes styregruppe.

Holdninger udtrykt i denne artikel er ikke nødvendigvis udtryk for Grøn Kirkes holdning.

Tagget , , ,