Grøn Kirke årskonference 2024

november 1 @ 10:00 - 16:00

Skal du med til Grøn Kirkes årskonference 2024?

Den 1. November holder Grøn Kirke årskonference med temaet: Maden vi deler.
På konference vil vi sammen udforske ‘mad’  i mange afskygninger: i teologien, i landbruget, i både det nationale og det internationale, i naturen, i hænderne og i maverne.
Kom med til en spændende dag fuld af varierende oplæg, workshops og historier. Alt sammen noget, der kan inspirere os som individer og som kirker til at se på mad, fællesskaber, spisning og meget mere på en lidt grønnere måde.

Tilmelding og betaling:

Det koster 350 kr. (250 kr. for studerende) at deltage i konferencen. Prisen inkluderer croissanter, kaffe, kage og en lækker frokostbuffet.  Tilmeld dig her.

(SU. d. 28/10 2024).

Program:
10.00: drop-in, kaffe og netværk
10.30: Velkommen
10.40: Nyt fra Grøn Kirke v. Grøn Kirkes formand Keld Balmer
10.50: Historier fra de lokale grønne kirker v. Sankt Lukas Kirke
11.00: Historier fra de lokale grønne kirker v. Langenæskirken
11.15: Hovedoplæg: Anne Katrine de Hemmer Gudme: mad og madens betydning i bibelen.
12.00: frokost
12.45: workshop 1. runde
13.45: Kaffe og kage
14.15: Workshop 2. runde
15.15: pause
15.30: Opsamling på workshops – gruppesnak
15.45: Martin Keller – kendt fra tv-programmer ”Naturpatruljen” og ”Martin og Ketil” samt erfaren formidler og foredragsholder. Martin vil igennem et spændende oplæg med sang, musik og madlavning sætte fokus på biodiversitet, mere bæredygtigt landbrug og grønnere fødevarer.
16.30: Tak for i dag

Workshops:

Når du tilmelder dig skal du vælge 2 workshops som du vil deltage i. Her får du et overblik over dagens spændende workshops:

Workshop 1. Tang i havet og i vor daglige mad.
Hvilken tilstanden er vores have i og hvordan spiller tang ind i genopretning af balancen i havet? På workshoppen vil du få viden om tangens betydning for havets økosystem og få inspiration til sankning og spisning af tang og klimafordele ved dette.
Workshopsholder: Tang-Mads, tangekspert fra Ærø.

Workshop 2. Taknemmelighed og klimabevidsthed i køkkenet.
Hvordan spiser man i sæson, følger årstider, køber lokalt og mere grønt? Og hvordan kan vi vise taknemmelighed over alt, hvad vi spiser? På workshoppen vil du få inspiration til det klimavenlige køkken og blive inviteret til en ‘salatceremoni’, hvor sanser og sind bliver stimuleret.
Workshopsholder: Tina Scheftelowitz, kogebogsforfatter og foredragsholder.

Workshop 3: Kristendom og klima i Kenya og Danmark
Dennis Nthege er ungdomspræst i den grønne anglikanske bevægelse i Kenya, og på workshoppen vil han komme med inspiration fra Kenya til handling i  Danmark. Hvordan kan vi gøre en forskel selv, og hvad kan vi lære fra Kenya?
Workshopsholder: Dennis Nthege, ungdomspræst i den grønne anglikanske bevægelse.

Workshop 4: Bønneværkstedet
I denne workshop skal vi gennem øvelser skrive bønner, der indarbejder skaberværkets enkeltheder som fx. eghjorte, Karrebæk Fjord og blomkålsskyen, der netop drev forbi. Vi skal desuden udforske hvorfor bønner tit arbejder i et abstrakt sprog, og hvad det kan give at bryde med dette mønster.
Workshopholder: Bertram Eiriksson, sognepræst i Husum Vold Kirke.

Hovedtale: Guds forrådskammer – Mad, identitet og relationer i Bibelen.
Anne Katrine de Hemmer Gudme.
Gud Jahve åbner sit ”gode forådskammer, himlen” (5 Mos 28,12), får det til at regne med manna og vagtler i ørkenen og skaber vin, ”der giver mennesker glæde” (Sl 104). I Bibelen udtrykker Gud ofte sig selv og sit forhold til sit skaberværk ved hjælp af mad – maden på bordet, på marken og på alteret er et skæringspunkt, hvor Gud og mennesker mødes. Oplægget vil fungere som en indføring i Bibelens alimentære (mad-relaterede) univers, og vil give konkrete eksempler på, hvordan mad og identitet flettes sammen i de bibelske tekster.

Dato:
november 1