Døves Kirke er ny grøn kirke

Processen med at blive grøn kirke har i Døves Kirke taget cirka et halvt år, efter de blev bekendt med tjeklisten fra Grøn Kirke. Dog har kirken gennem længere tid på egen hånd arbejdet hen mod grønnere tiltag bl.a. med genbrug, udskiftning af energikilder og affaldssortering.

Konkret har de sat kryds ved 25 punkter, mens yderligere 21 relevante punkter stadig er under bearbejdelse. Opbakningen fra Menighedsrådet er der, så de er optimistiske i forhold til at nå at krydse flere punkter af allerede i 2020.

I løbet af processen har medarbejdere fra Døves Kirkes været på studietur i andre grønne kirker, bl.a. Bellahøj kirke. Det var interessant at se, at udfordringerne er ret forskellige, da Bellahøj kirke er noget større end Døves Kirke og har flere kirkegængere, hvoraf arbejdet med formidlingen derfor er ret vigtigt. I Døves Kirke kommer der færre, men mange trofaste kirkegængere, der også ofte fungerer som frivillige. Derfor bliver de faktisk mere aktivt inddraget i miljøarbejdet i kirken her. Desuden er menighedslokalet i Døves Kirke meget lille, og der er derfor ikke optimale vilkår for loppemarkedet o.l., men kirken har en have, så der snakkes om at samarbejde med naboen, Københavns Universitet, om at opdyrke sjældne og vilde planter, så disse bedre kan fungere som opholdssteder for vilde dyr i haven.

Januar 2020