‘Hope is the only thing stronger than fear!’

Citatet fra den kendte Hunger Games serie er oplæg til at 113 efterskole elever skriver et ’håbsbrev’ med et håb for sig selv, for andre og for verden.

En kold november morgen planter eleverne disse ’håbsbreve’ sammen med en allé af håbstræer.

Malte, der er 10.klasses elev på Midtsjællands Efterskole dirigerer ritualet, da hans gruppe har gravet hullet og siger: ”Nu lægger vi vores håbsbrev ned i hullet og tænker på det, vi håber på. Så sætter vi træet ovenpå og så går skovlen på runde!”

Eleverne lægger andægtigt håbsbrevene ned i muldjorden og sammen planter de både håb og træer, mens alle synger Piet Heins ’Du skal plante et træ’.
Træerne står nu som en allé på skolens morgen-kom-i gang-rute, så eleverne hver morgen igennem den mørke vinter og det spirende forår, vil blive mindet om at håber stærkere end frygten!

Sammen med eleverne deltog også 3 palæstinensiske gæster fra Betlehem, som er en del af YMCA´s Keep Hope Alive – oliventræskampagne, hvor der plantes oliventræer på truede marker på Vestbredden. Ibrahim Hannouneh, leder af Oliventræskampagnen, som er en af Folkekirkens Nødhjælps samarbejdspartnere - fortæller at det er meget sværere at plante oliventræer og håb på den besatte Vestbred i den stenede, røde jord, især fordi træerne trues af bosættere fra de ulovlige bosættelser omkring Betlehem eller af den israelske besættelse- og militærmagt. Frygten er meget konkret i Betlehem. Men han understreger, at det er så vigtigt at unge mennesker oplever, at de kan være med til at holde håbet i live, uanset om det er i en den mørke, midtsjællandske muld eller om det er på Betlehems besatte marker. Håbet skal holdes i live og vi har brug for at blive mindet om, at håb er stærkere end frygten.

Keep Hope Alive Oliventræs kampagnen er et af Folkekirkens Nødhjælpssamarbejdspartnere, se mere på https://giv-en-ged.noedhjaelp.dk/se-alle-gaver/giv-et-oliventrae

Midtsjællands Efterskole arbejder sammen med Folkekirkens Nødhjælp og indsamler hvert år penge til oliventræer, som skolens verdensborgerelever planter på deres rejse til Betlehem. Se mere på www.mse.dk