Klimatopmødet er afsluttet

COP24 i Polen er officielt slut, men hvad blev der ud af dette års klimatopmøde?

Landende blev enige om de fleste svære elementer, der gør, at Paris-aftalen fra 2015 endelig kan overholdes og føres ud i livet. Dette inkluderer blandt andet, hvordan regeringer vil måle, rapportere og verificere deres udledningsnedskærings indsatser. Dette er et nøgleelement, fordi det sikrer, at alle lande bliver holdt ansvarlige til de standarder, som er blevet aftalt, og det er blevet meget sværere at vride sig udenom et egentligt engagement og overholdelse. Mattias Söderberg fra Grøn Kirkes samarbejdspartnere, Folkekirkens Nødhjælp skriver således på sin blog:”Regelbogen fra Katowice er langt fra at være perfekt. Der er mange regler, som kunne være blevet skarpere og som kunne strammes op. Men det er i det mindste en ramme, som gør, at implementeringen af Parisaftalen for alvor kan komme i gang. Nu findes der ikke nogen undskyldning for at ikke handle.” Læs hele hans indlæg her.Hvad blev de ikke enige om?Noget, som var stort set fraværende under hele mødet, var hvordan landende vil være mere ambitiøse, og hvordan de vil øge indsatsen for at nedbringe udledning af co2. Med de nuværende mål, så vil verdenstemperaturen stige med over 1,5 grader indenfor de næste 10-15 år, og det vil være katastrofalt og ende med tørker, oversvømmelser, havstigninger og andre forfærdelige naturkatastrofer, og det vil være nødvendigt at forsøge sig med at fjerne co2 fra luften gennem videnskabelige metoder. Den øgede indsats fra politikernes side vil først blive taget op i 2020, hvor landende skal have mødt deres nuværende krav, og nye og mere ambitiøse målsætninger skal forhandles.USA, Rusland, Saudi Arabien og Kuwait stod sammen for at forsøge at tale de dystre udsigter som IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, kom med ned. Australien og USA hyldede kulindustrien, og Brasilien signalerede sin klimaskepticisme ved at trække tilbuddet om værtskab for næste klimamøde tilbage. Dog stod EU og en håndfuld af verdens fattigste og mest udsatte lande sammen om at møde IPCC’s råd om ikke at lade temperaturen stige over 1,5 grader.Hvad sker der så nu?FN vil mødes næste år i Chile for at lukke de sidste ting fra Paris-aftalen og begynde at arbejde på fremtidige udledningsnedskæringer. Dog er den næste store konference, som allerede nævnt, i 2020, hvor landene skal have mødt deres mål for deres nuværende aftaler om udledningsnedskæringer og lave nye mål frem til 2030.

Tagget , , ,