Klumme: Nyt fra Sankt Ansgar Kirke

Sankt Ansgars Kirke er den katolske domkirke som ligger i Bredgade i København. Kirken har været grøn kirke siden 2017, og har siden da revurderet deres grønne initiativer og fortsat arbejdet på at få nye grønne tiltag.

De fleste grønne kirker finder det på et tispunkt udfordrende, at forblive i den grønne proces. Derfor er det en glædelig nyhed, når en af de grønne kirker deler, at de fortsat arbejder på flere grønne tiltag.

I Sankt Ansgar Kirke har de arbejdet med punkterne 14, 17, 37, 38 og 40 fra checklisten.**

I modsætning til seneste checkliste har de ikke mulighed for at købe økologisk samt fairtrade kaffe, da corona har forhindret kirken i at afholde større arrangementer samt have kirkekaffe.

I forbindelse med en lidt større renovering af en af kirkens sidebygninger, har kirken næsten udelukkende brugt oprindelige materialer såsom kalkmørtel og hvidtekalk uden kunstige tilsætningsstoffer, og opfylder derfor punkt 17. Derudover har de ved fornyelse af et mødelokale, kun brugt genbrugsmøbler (borde og stole), i stedet for at købe nye møbler. Det er billigere og mere hjemmeligt at bruge genbrugsmøbler.

Mens corona har præget os alle, har kirkens have i år fået lov at stå næsten urørt uden græsslåning. Dette har skabt en grøn oase, som fugle og  insekter har haft stor glæde af.

Kirken har stadig Grøn kirke på dagsorden, og arbejder fortsat på flere grønne initiativer.

** Punkt 14 (Vi køber madvarer, som har mindst mulig klima- og miljøpåvirkning (økologiske, Fairtrade-mærkede, lokalt producerede og årstidens).

Punkt 17 (Ved større anskaffelser, renoveringer og byggeprojekter køber vi miljøcertificerede produkter og materialer).

Punkt 37/38 (Vi gennemfører miljøvenlige og økologiske aktiviteter og forbedringer på kirkens udearealer og kirkegård/Vi laver levesteder for vilde dyr og planter på kirkens udearealer).

Punkt 40 (Vi prøver at reparere vores ting og afleverer, hvad vi ikke kan bruge, til genbrug).

Tagget , ,